EN / AR

داغی کف پا از چیست: علت و درمان گر گرفتگی کف پا

داغی کف پا بسیار شایع است و می‌تواند به صورت خفیف تا شدید احساس گردد. به علاوه احساس داغی کف پا با بی حسی یا سوزن سوزن شدن کف پا همراه میشود. افرادی که از داغی کف پا رنج می برند نمی توانند خوب بخوابند و شب بسیار عصبی می شوند. علائم داغی کف پا به چند دلیل ایجاد میشوند که باید به طور دقیق بررسی شوند و با توجه به علت داغی فرآیند درمان آغاز گردد. احساس داغی کف پا می تواند نشان دهنده مشکل در گردش خون، آسیب دیدگی عصب یا برخی بیماری های مزمن باشد. به طور کلی احساس داغی کف پا، سوزن سوزن شدن یا بی حسی اغلب با آسیب دیدگی عصب حسی، بیماری های عصبی یا موارد مشابه ارتباط دارد.

اگر داغی کف پا باعث نگرانی شما شده است ما می توانیم به شما کمک کنیم. متخصص پا ما به انجام ارزیابی‌های جامع و کامل می پردازد تا علت داغی کف پا را تشخیص دهد و از روش های درمانی موثر برای کمک به رفع این اختلال استفاده نماید. در صورتی که داغی کف پا هیچ ارتباطی به کف پا یا ساق پا نداشته باشد، به پزشک دیگری ارجاع داده خواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی داغی کف پا و یا برای رزرو نوبت در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی نگین آزادی با شماره تلفن های 02162756441 و 09190214543 تماس حاصل فرمایید.

داغی کف پا نشانه چیست؟

در این مورد علت های داغی کف پا موررد بحث قرار گرفته است:

وضعیت پای شما

وضعیت پای شما نشان می دهد که چگونه در هنگام راه رفتن به تحمل فشار و نیروی وارد شده می پردازد. در حالت ایده آل باید وزن بدن در حین راه رفتن به طور یکسان به نواحی مختلف پا منتقل گردد گاهی اوقات به دلیل شرایط ویژه پا وزن بدن به صورت موضعی به یک ناحیه منتقل می شود و باعث تشکیل نقاط داغ می‌شود که با احساس داغی و قرمزی و سوزش همراه می گردد. یکی از موارد شایع افزایش قوس کف پا است که کف پا تماس بسیار کمی با زمین دارد و به این ترتیب وزن بدن به طور یکسان به این اندام ها منتقل نمی شود به نحوی که پاشنه و سینه پا فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند. اختلاف در طول پاها حتی اگر ۶ میلیمتر باشد باعث می شود که یک پا وزن بیشتری را تحمل کند و به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آن و داغی کف پا افزایش پیدا میکند.

در برخی موارد اختلالات پزشکی و سایر مشکلات پا از قبیل پینه پا، زگیل و متورم شدن مفاصل اصلی پا باعث می‌شوند که در هنگام راه رفتن فشار زیادی به پا وارد گردد و بیمار دچار احساس داغی کف پا خواهد شد.

نوروپاتی محیطی (دیابتی)

منظور از نوروپاتی محیطی آسیب ‌دیدگی اعصابی است که از ستون فقرات به سمت دست و پا هدایت می‌شود. فاصله ستون فقرات تا پاها و بسیار زیاد است و هرگونه آسیب دیدگی در این مسیر می‌تواند باعث بروز بی حسی، سوزن سوزن شدن یا داغی کف پا شود. دیابت یکی از شایع‌ترین علل بروز نوروپاتی محیطی است و تحقیقات نشان داده است که ۶۱ درصد از افراد دیابتی تا حدودی دچار نوروپاتی دیابتی می شوند. کنترل نشدن سطح قند خون به مدت طولانی باعث آسیب دیدگی اعصاب می شود و دیواره آنها ضعیف خواهد شد که این امر باعث اختلال در فرآیند انتقال پیام های عصبی و بروز یک مجموعه تغییرات در اندام حسی پا خواهد شد. این مشکلات به صورت تدریجی ایجاد می‌شوند و با گذر زمان بدتر خواهند شد به نحوی که احساس داغی کف پا بدتر می شود یا ممکن است بیمار دچار بی حسی پا گردد. سایر علل بروز نوروپاتی محیطی عبارتند از بیماریهای خود ایمنی، عوارض جانبی برخی روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی، بیماری های ارثی، عفونت ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سایر مواد.

نوروپاتی و داغی کف پا

مورتون نوروما

مورتون نوروما به تشکیل توده های دردناک و متورم در پا گفته می شود که به علت التهاب دیواره یک عصب در نواحی خاص ایجاد می گردد. این اختلال اغلب بین انگشت دوم و سوم یا انگشتان سوم و چهارم ایجاد میشود. از آنجایی که تورم ایجاد شده به عصب فشار وارد می‌کند و باعث التهاب آن میگردد بیمار دچار یک مجموعه علائم عصبی از قبیل داغی کف پا خواهد شد. احساس داغی کف پا و همچنین درد میتواند با پوشیدن کفش تنگ و پنجه باریک بدتر شود زیرا استخوان های کف پا نزدیک یکدیگر قرار دارند و باعث التهاب عصب خواهند شد.

سندروم تونل تارسال

در قسمت داخلی مچ پا یک تونل کوچک وجود دارد که به آن تونل تارسال می گویند. این تونل فضای راحتی را برای تاندونها، شریان، عروق و اعصاب پا ایجاد می کند. تونل تارسال حاوی عصب تیبیال خلفی است که به سمت پا هدایت می شوند. گاهی اوقات ساختارهای موجود در تونل تارسال از قبیل عصب تیبیال خلفی دچار فشردگی می‌شوند و باعث بروز علائم عصبی از قبیل داغی کف پا خواهند شد. برخی از علل فشردگی یا گیر افتادگی تونل تارسال عبارتند از صافی کف پا که باعث تنگی فضای درون تونل میشوند، خارپاشنه، کیست یا متورم شدن تاندون ها درون کانال که باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب و آسیب دیدگی فضای اطراف مچ پا می شود. تورم، اختلالات التهابی و موارد مشابه باعث میشود اعصاب موجود درون تونل تحت فشار قرار بگیرند. احتمال فشردگی و گیر افتادگی عصب در سایر نواحی نیز وجود دارد. پزشک معمولاً از ارتز یا سایر وسایل برای افزایش فضای تونل تارسال استفاده می کند. هنگامی که فضای بیشتری در اختیار تونل قرار می‌گیرد از میزان فشردگی عصب کاسته شده و علائم بیمار بهبود پیدا میکند.

آسیب دیدگی تروماتیک عصب

از آنجایی که ضربه می تواند باعث آسیب دیدگی عضله، رباط و تاندون شود احتمال آسیب دیدگی اعصاب نیز وجود دارد و بیمار با علائم عصبی از قبیل داغی کف پا مواجه خواهد شد. ضربه می تواند به علت تحت فشار قرار گرفتن کف پا یا ساق پا ناشی از زمین خوردن، سقوط از ارتفاع یا آسیب دیدگی در حین ورزش به وجود بیاید. در برخی موارد نیز وارد شدن ضربه به ستون فقرات می تواند باعث آسیب دیدگی اعصاب شود.

پای ورزشکاران (عفونت قارچی)

پای ورزشکاران نیز می‌تواند باعث داغی موقت کف پا و بین انگشتان شود. این عفونت قارچی قسمت بیرونی پوست را هدف قرار می دهد و باعث خشکی، پوسته ریزی، قرمزی، خارش و داغی کف پا و التهاب پوست خواهد شد. علت آنکه عفونت قارچی باعث سوزش پوست می شود آن است که قارچ از کراتین تغذیه می کند- یک نوع پروتئین که درون پوست، مو و ناخن یافت میشود. خوشبختانه درمان عفونت قارچی پوست ساده است و می‌توان به کمک محصولات مناسب و مراقبت صحیح در منزل به بهبود این اختلال کمک کرد.

سایر علل داغی کف پا

سایر عللی که در بروز علائم داغی کف پا نقش دارند به شرح زیر می باشند:

• گردش نامناسب خون: هنگامی که در ناحیه مچ پا عروق واریسی یا نقاط قرمز وجود داشته باشد احتمال لخته شدن خون مطرح می گردد. این امر باعث اختلال در گردش خون و احساس داغی کف پا خواهد شد. بیماری شریان محیطی باعث تنگ شدن شریان ها و کاهش خونرسانی به دست و پا خواهد شد.
  • احساس داغی کف پا میتواند به علت بیماری سندروم پای بی قرار به وجود بیاید: این اختلال باعث داغی کف پا خواهد شد و منجر به تکان خوردن پا به ویژه در هنگام شب می شود.
  • فشار خون بالا: این اختلال می تواند باعث احساس داغی کف پا شود. فشار خون بالا خون رسانی را کاهش می دهد و به این ترتیب منجر به تغییر رنگ پوست، کاهش نبض در پاها، کاهش دما و همچنین احساس داغی خواهد شد.
  • کم کاری غده تیروئید: در کم کاری غده تیروئید سطح هورمونهای تیروئید کاهش پیدا می‌کند که منجر به کند شدن متابولیسم بدن خواهد شد. تورم بدن باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب شده و گرم شدن و داغی کف پا را به دنبال خواهد داشت.
  • بیماری مزمن کلیوی، ایدز، التهاب عروق، عوارض جانبی برخی داروهای خاص و مسمومیت با فلزات
  • کمبود برخی ویتامین ها (به ویژه ریبوفلاوین و ویتامین ب ۱۲)، اعتیاد به مشروبات الکلی، نارسایی کلیوی، کم کاری غده تیروئید، سندروم درد مزمن ناحیه ای، اختلالات ارثی از قبیل بیماری شارکو ماری توث و در برخی موارد داغی کف پا به دلایل ناشناخته ایجاد می‌شود.

علل داغی کف پا

علائم مرتبط با احساس داغی کف پا

بیماران علاوه بر احساس داغی کف پا با علائم زیر نیز مواجه می شوند که می تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری خاص باشد:

• احساس سوزن سوزن شدن
  • احساس درد در پاها
  • بی حسی
  • حساسیت پا نسبت به لمس
  • تغییر در حس
  • اختلال در هماهنگی پاها

علائم داغی کف پا

چگونه علت داغی کف پا تشخیص داده میشود؟

• پزشک به انجام معاینات جسمانی می‌پردازد و سابقه پزشکی بیمار را ارزیابی می کند.
  • پزشک از عکسبرداری توسط اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن ام آر آی برای تایید یا رد کردن احتمال آسیب ‌دیدگی، گیر افتادگی عصب، ماساژ بافت نرم و تروما استفاده می کند.
  • تست هدایت عصبی یا الکترومیوگرافی با هدف بررسی توانایی عصب برای انتقال پیام عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در برخی موارد پزشک درخواست نمونه برداری از پوست را میدهد تا بتواند برخی موارد از قبیل پای ورزشکاران را مورد ارزیابی قرار دهد و نقش آنها در داغی کف پا را بررسی نماید.
  • آزمایش خون و ادرار و نمونه برداری از مایع نخاعی با هدف بررسی دیابت، سطح ویتامین های بدن و آرتروز انجام میشود.

داغی کف پا چگونه درمان میشود؟

پزشک در ابتدا به بررسی علل داغی کف پا می پردازد و با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمانی مناسبی را طراحی خواهد کرد. برخی از روشهایی که می‌توانند به کاهش درد و داغی کف پا کمک کنند شرح زیر می باشند:

• پوشیدن کفش مناسب
  • پوشیدن جوراب نخی به منظور کاهش تعریق
  • استفاده از کفی مخصوص
  • شستشوی منظم و روزانه پاها با آب خنک
  • استفاده از پماد و کرم به منظور کاهش درد
  • افزایش مصرف ویتامین ب ۱۲
  • استراحت بیشتر پاها
  • کاهش میزان مصرف مشروبات الکلی
  • مصرف داروهای مناسب

داغی کف پا

در برخی موارد نادر پزشک از عمل جراحی برای درمان احساس داغی کف پا استفاده می کند به شرط آنکه هیچ یک از روش‌های درمانی بالا کمکی به بیمار نکرده باشد یا بیمار دچار آسیب دیدگی عصب شده باشد.

پیشگیری از احساس داغی پاها

همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است و شما می توانید با رعایت موارد زیر از احساس داغی پاهای خود جلوگیری کنید:

• به طور منظم جوراب و کفش خود را تعویض کنید.
  • به طور منظم به انجام دادن حرکات کششی مخصوص پا بپردازید.
  • باید جوراب، کفش و پای شما به طور کامل خشک شود.
  • اگرچه روش‌های درمانی متعددی برای داغی کف پا وجود دارد خود مراقبتی با تأثیرات بیشتری همراه است.

نتیجه گیری

احساس داغی کف پا یکی از مشکلات شایعی است که تعداد زیادی از افراد را به مطب پزشک می‌کشاند و افرادی که ۵۰ سال به بالا سن دارند بیشتر دچار داغی کف پا خواهند شد. داغی کف پا یک علامت بسیار مهم است و می تواند نشان دهنده ابتلا به برخی بیماریهای خاص باشد به همین دلیل نباید آن را نادیده گرفت. در صورت بروز داغی کف پا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات بعدی در آینده جلوگیری گردد.

تماس و مشاوره