EN / AR

بیماران دیالیزی چگونه توانبخشی می شوند؟

آیا بیماران دیالیزی و مبتلا به نارسایی کلیه می توانند یک زندگی با کیفیت تجربه کنند!

بیماران دیالیزی یا دارای مشکل نارسایی کلیه می توانند زندگی فعالی برای خود بسازنند. تو هم می توانی. برای  داشتن زندگی خوب همراه با نارسایی کلیه  توانبخشی می تواند یک کمک کننده خیلی کارامد برای شما باشد

با توانبخشی میتوانید شغل تان را ادامه دهید یا به سرکار سابقتان برگرداند. توان بخشی کمک می کند در انجام علایق تان توانمند باشید از قبیل باغبانی، انجام حرکات ورزشی و بازی کردن با فرزندان

ورزش برای بیماران دیالیزی چه ضرورتی دارد ؟

بیماران دیالیزی که  به صورت مداوم ورزش در برنامه زندگی شان قرار دارد احساس بهتر،انرژی بیشتر،اضطراب و افسردگی کمتری  دارند.اغلب افراد دیالیزی با ورزش مداوم می توانند مقدار داروهای کاهنده فشار خون را کاهش دهند.

کنترل فشار خون بسیار برای سلامتی حائز اهمیت است زیرا از بروز مشکلات قلبی پیشگری میکند ورزش مداوم  این امکان رو ایجاد می کند که عضلات قوی تر و مفاصل را کشسان می کند و در نتیجه کارهای روزانه روتین تر انجام می شود

مفاصل نرم تر و کشسان بالانس را بهتر میکند و از افتادن بیمار جلوگیری می کند.

ورزش همگام با رژیم غذایی متناسب باعث تغییر در کلسترول و چربی خون  می شود و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

در نتیجه ورزش یکی از بهترین انتخاب هایی  است که میتوانی برای داشتن احساس بهتر ،قدرت بیشترو سلامتی بیشتر برای خود انتخاب کنید و یک گزینه مفید که می توانی برای سلامتی خود انجامش دهی.

بیشتر افراد با شروع دیالیز احساس خستگی دارند اما نکته مهم این است که فعال بودن خود را حفظ کنند.با شروع دیالیز بدن در سریع ترین زمان قدرت انجام  کارها رو از دست می دهد.

هرقدر تحرک بدنی کمتر شود قدرت بدن هم کاهش پیدا می کند،عضلات تحلیل می روند،قلب ضعیف تر فعالیت می کند، ریه هوای کمتری را به بدن می رساند،

مفاصل دچار خشکی می شوند و افراد احساس ناتوانی می کنند و نیاز استفاده از عصا و ویلچر را احساس می کنند.

اگر عضلات تحرک نداشته باشند آن ها را از دست می دهید ولی ورزش مانع این اتفاق می شود

آیا بیماران دیالیزی امکان ورزش دارند؟

هر کدوم از بیماران دیالیزی توانایی ورزش کردن را دارند ولی بهترین ورزش مناسب هر فرد بستگی به شرایط دارد.

اگر به غیراز نارسایی کلیه مشکل دیگری ندارید امکان گزینه های بیشتر برای انتخاب دارید.

شما در خانه ،کلاس های گروهی و یا در بخش دیالیز می توانید حرکات ورزشی داشته باشید.

اگر ناراحتی قلبی داشته باشید می توانید در فعالیت های توانبخشی قلبی شرکت کنید.

اگر در راه رفتنتان مشکلی وجود دارد و یا اصلا نمی توانید راه بروید مانع ورزش کردن تان نمی شود و پزشک در انتخاب ورزش مناسب شما را همراهی خواهد کرد.

ورزش های مورد نیاز بیماران دیالیزی چیست؟

تمام فعالیت های ورزشی برای شما مناسب است. انواع مختلف ورزش از راه های گوناگون به شما کمک می کند.

یک برنامه متناسب و جامع حاوی سه نوع ورزش  می باشد:

1-حرکات کششی :این امکان را ایجاد می کند که مفاصل نرم ترشوند، به آسانی خم شوید و به راحتی جا به جا شوید

در این مدل حرکات عضلات به نرمی کشیده شده و حرکات اهسته انجام می شود.

اگر دچار ارتریت هستید و در مفاصل تان مشکل دارید در انتخاب حرکات کششی باید دقت خاصی  داشته باشید و فیزیوتراپیست در انتخاب نوع ورزش مناسب  و بدون خطر به شما یاری برساند

2-ورزش های قدرتی : این نوع از ورزش برای قوی تر شدن عضلات بسیار کارآمد می باشد.در این نوع از حرکات از یک مقاومت مثل وزنه ،باندکشی،و یا از وزن بدن استفاده می شود تا عضلات با شدت بیشتری کار کنند

3-ورزش های قلبی –عروقی(ورزش های هوازی یا مقاومتی) : سبب می شود که قلب،ریه و سیستم گردش خون اثر بخش تر وظیفه های خود را انجام دهند در این نوع حرکات دست و پا با ریتم مشخص و مرتب انجام می شوند ورزش های مقاومتی،استقامت را افزایش می دهند و شما می توانید با انرژی،مدت بیشتری فعالیت خود را ادامه دهید.

ورزش برای شما هیچ خطری ندارد حتی اگر شرایط سلامتی مشخصی نداربد

با نظر خواهی از پزشک خود اطمینان پیدا کنید که مقدار دیالیز متناسب باشد.فشار خون شما کنترل باشد و هرنوع عفونت و یا هر عارضه دیگری که نیازمند درمان است وجود نداشته باشد.

افراد دیابتی باید کنترل مرتب قند خون داشته باشند

شما باید به رژیم غذایی که برای شما تجویز شده توجه کنید و داروهایتان را به صورت مرتب مصرف کنید.

موارد الزام برای موفقیت بیماران دیالیزی شامل چه چیزهایی می شود؟

  1. شما باید در ذهن خود به این باور برسید که حداقل سه ماه ورزش را انجام دهید.
  2. یک جلسه ورزش اثربخش نخواهد بود فقط ورزش مداوم در زمان های مدید نتایج خوبی به همراه دارد.
  3. این عقیده که ورزش بخشی از درمان عارضه کلیوی است کمک کننده است.
  4. اطرافیان شما فقط می توانند محرک خوبی برای تان باشد ولی در نهایت خود شما می توانید برنامه ورزشی تان را جامعه عمل بپوشانید.
  5. روی اهدافتان تمرکز کنید و هر انچه که برای به دست اوردنش تلاش می کنید را روی کاغذ ثبت کنید.

خواسته های سنجیده داشته باشید

باید وقت صرف کنید . عدم حرکت و بیماری درزمان طولانی دلیل به وجود امدن شرایط بد بوده پس نیاز است ، زمان بیشتری بگذرد تا شما نیرومند شوید.

  1. احساس خستگی در عضلات شما به دلیل عدم حرکات ورزشی متناسب امکان دارد اما موقت بوده و به شما اسیبی نمی رساند
  2. محتملا به خاطر موارد مختلف مانند بستری در بیمارستان جلسات ورزشی تان متوقف شود اما نگران نباشید شما به روال قبلی تان مجدد برمیگردید
  3. شما باید آماده روزهای خوب وبد باشید. کمبود خواب،اظطراب، گرفتگی عضلات، داروهای جدید،کاهش گلبول های قرمزخون،افسردگی،سرماخوردگی و یا هر عارضه ی دیگری سبب روزهای بد می شوند اما تکاپو برای فعالیت سبب احساس بهتر در خودتان می گردد.
  4. شما باید ورزش را به صورت مداوم  در برنامه روتین خود گذاشته و اصلا ان را از یاد نبرید