فتق دیسک کمر

آیا فتق دیسک کمر قابل ترمیم است؟

بله فتق دیسک کمر در صورتیکه صحیح درمان شود با روش های غیر جراحی قابل ترمیم است.

آیا استراحت در فتق دیسک کمر ضرورت دارد؟

در اوایل بیماری که فشار دیسک روی عصب وجود دارد و درد بیمار شدید است، توصیه می شود استراحت انجام شود ولی استراحت بیش از یک هفته توصیه نمی شود.

آیا بستن کمربند طبی باعث لاغری عضلات کمر می شود؟

بستن کمربند طبی در کاهش فشار دیسک کمری و کاهش التهاب ریشه عصب مؤثر است و بیش از یکماه بطور مداوم توصیه نمی شود. در صورتیکه استفاده طولانی مدت باعث لاغری و آتروفی عضلات می گردد لذا پس از یکماه فقط در موارد کارهای سنگین و رانندگی طولانی استفاده از آن توصیه می شود.

چه نوع کمربند طبی ببندیم؟

در فتق دیسک کمر معمولی، کمربند طبی ساده و یا چهار فنره کافیست.

در موارد خاصی که پایداری مهره کم است و سرخوردگی مهره وجود دارد پزشک ممکن است تصمیم بگیرد از کمربندهای ریجید یا سخت استفاده نماید.

باید توجه نمود که هرچه زودتر باید کمربند از بیمار گرفته شود و تلاش شود بیمار به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد.

آیا درمان های غیر جراحی در درمان فتق دیسک کمر مفیدند؟

نود درصد فتق دیسک های کمر در طی حدود 6 هفته بدون جراحی و با روشهای طب فیزیکی و توانبخشی بهبودی می یابند.

چه روش هایی برای درمان فتق دیسک کمر توصیه می کنید؟
  • چند روز استراحت
  • بستن کمربند طبی حداکثر یکماه
  • استفاده از کیسه آب گرم یا سرد
  • استفاده از داروهای کنترل التهاب و درد
  • در صورت نیاز استفاده از مسکن های قویتر
  • روش جراحی بسته و بلوک عصب و تزریق اپی دورال
  • تزریق اوزون
  • جراحی باز
آیا تزریق اوزون در درمان فتق دیسک کمری مؤثر است؟

در تحقیقاتی که در کشورهای مختلف انجام شده است تزریق اوزون هیچگونه عارضه ای برای بیمار نداشته و در کنترل و بهبودی فتق دیسک کمر مؤثر بوده است.

آیا جراحی بسته برای درمان فتق دیسک کمر مؤثر است؟

روش جراحی بسته در واقع روشی است که در آن با استفاده از دستگاه رادیوگرافی C-Arm و یا سونوگرافی بدون استفاده از تیغ جراحی و شکافتن با کمک سوزن وارد فضای مناسب در ستون فقرات اطراف دیسک می شویم و با تزریق ماده درمانی مشکل بیمار را حل می کنیم.

مزیت این روش، بهبود سریع درد بیمار است و بیمار در هشتاد درصد موارد بهبودی می یابد.

چه زمانی جراحی باز ضرورت دارد؟

اگر در شرح حال بیمار در هنگام مراجعه بی اختیاری ادرار یا مدفوع گزارش شود و یا بی حسی در اطراف مقعد و سیستم تناسلی و اختلال جنسی در هنگام اولین مراجعه گزارش شود تصمیم به جراحی باز خواهیم گرفت و بیمار به جراح ارجاع داده می شود.

در صورت مشاهده لاغری عضلات و ضعف پیشرونده در عضلات جراحی ضرورت دارد.

به همین دلیل در معاینه قدرت عضلات سنجیده می شود و اگر بیمار نتواند روی پنجه یا پاشنه راه برود مطرح کننده دیسک شدید است و جراحی لازم است.

در صورتیکه علیرغم اقدامات به عمل آمده درد بیمار کاهش نیابد و غیر قابل تحمل باشد باید برای جراحی ارجاع شود.

آیا در صورت انجام جراحی مشکل فتق دیسک حل خواهد شد و دیگر درد نخواهیم داشت؟

حدود 80 درصد افرادیکه جراحی باز می شوند بهبودی کامل دارند ولی 20 درصد موارد ممکن است درد داشته باشند و در موارد کمی حتی درد بیشتر شود. باید توجه فرمائید که به هر حال بعد از جراحی تمام بیماران نیاز به اقدامات طب فیزیکی و توانبخشی دارد و باید دستوراتی از جمله نوع ورزش های بعد از عمل را دریافت کنند.

آیا تزریق دیسکوژل در فتق دیسک مفید است و جایگزین جراحی باز است؟

باید اشاره شود که بیمار اینکه در معاینه نیاز به جراحی باز دارند از طریق دیسکوژل قابل درمان نیستند. دیسکوژل از جهتی نسبت به جراحی های بسته و یا حتی روشهای غیر جراحی ندارد و اکثر بیمار اینکه با دیسکوژل درمان می شوند به روشهای غیر جراحی پاسخ می دهند و بهبودی می یابند.

شما می توانید از طریق لینک زیر به صورت آنلاین وقت قبلی بگیرید