EN / AR

گرفتگی عضلات گردن (اسپاسم) از چیست و برای درمان چه باید کرد؟

گرفتگی عضلات یا اسپاسم گردن، به معنای سفت شدن غیر ارادی ماهیچه‌های گردن است. این اسپاسمها می‌توانند در شروع به‌طور ناگهانی بوده و پس از یک فعالیت بخصوص به‌تدریج افزایش پیدا کنند. به‌طورمعمول گرفتگی عضلات کل گردن را درگیر می‌کند، اما ممکن است از یک طرف شدیدتر باشند و منجر به چرخش یا کج شدن غیر ارادی گردن شوند. اسپاسم گردن و گردن درد از جمله شرایط شایع است زیرا 3/2 کل افراد در برخی مواقع آن‌ها را تجربه می‌کنند. این شرایط بیشتر در سنین میان‌سالی رخ می‌دهد و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند.

اغلب اسپاسم های خفیف گردن گذرا هستند و نیازی به درمان ندارند. درمان اسپاسم مداوم گردن به علت زمینه‌ای بستگی دارد.

[sv slug=”alert”]فیزیوتراپی یک گزینه عالی برای رفع چنین عوارضی است زیرا مراقبت‌های تخصصی و مشاوره لازم را برای درمان گردن درد به شما ارائه می‌دهد. متخصصین ما یک برنامه درمانی شخصی بر اساس نیازها و شرایط تشخیص داده شد در شما ایجاد می‌کنند. برخی از بیماران ممکن است به تمرینات کششی و تقویتی نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به رویکردهای متفاوتی مانند درمان دستی و استراحت نیاز داشته باشند. در کلینیک توان‌بخشی نگین آزادی ما قادر خواهیم بود تعیین کنیم که چه چیزی باعث اسپاسم گردن شما شده است و مؤثرترین برنامه درمانی را برای شما ارائه می‌دهیم.

 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان گرفتگی عضلات گردن و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توان‌بخشی نگین آزادی، با شماره تلفن‌های 02162756441 تماس حاصل فرمایید.[sv slug=”alert1″]

علل اسپاسم عضلات گردن


دلایل اصلی اسپاسم عضلات گردن می‌تواند به سادگی یک فشار وارد شده یا خستگی باشد؛ البته دلایل این گرفتگی‌ها می‌توانند بسیار پیچیده‌تر نیز باشند. تشخیص صحیح علت بروز اسپاسم باعث می‌شود درمان آن به‌خوبی پیش برود.

برخی از علل احتمالی اسپاسم عضلات گردن عبارت‌اند از:

  • فعالیت بیش‌ازحد یا خستگی عضلانی. بسیاری از ورزشکارانی که با چوب بیس بال یا راکت به توپ ضربه می‌زنند، وزن و فشار زیادی را در گردن خود متحمل می‌شود. برخی از آن‌ها ضربات کبود کننده را تجربه می‌کنند. همه‌ی آن‌ها در معرض ابتلا به خستگی و گرفتگی عضلانی قرار دارند که منجر به اسپاسم می‌شود.
  • جراحت یا تصادف. وقتی عضله‌ای بیش‌ازحد معمول کشیده می‌شود یا به رباط مجاور آسیب می‌رساند، ممکن است باعث ایجاد اسپاسم شود زیرا ماهیچه سعی می‌کند از خود یا رباط مجاور محافظت کند.
  • اختلال در عملکرد مکانیکی. هرگونه اختلال عملکردی در مکانیک گردن و شانه که منجر به محدود شدن حرکت مفصل، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و بافت حمایتی در محدوده حرکتی طبیعی خود می‌شود. این اختلالات ممکن است شامل آسیب، وضعیت قرارگیری نامناسب بدن، خار استخوان یا ناهنجاری‌های مادرزادی باشد.
  • آرتروز. آرتروز در مفاصل فاست به دلیل بالا رفتن سن، به یک مسئله شایع تبدیل شده است. بیماری آرتروز غضروف محافظ از بین می‌رود و مهره‌های مجاور روی هم ساییده می‌شوند و این امر باعث التهاب، آسیب عصبی و اسپاسم عضلات گردن می‌گردد.
  • آسیب عصبی. اعصاب محیطی که از ستون فقرات به سایر نقاط بدن انشعاب پیدا می‌کنند، ممکن است دچار اختلال شده یا آسیب ببینند. این سیگنال‌های معیوب که نوروپاتی نیز نامیده می‌شود، ممکن است بسیار مکرر یا اغلب نه به اندازه کافی ارسال شوند که منجر به اسپاسم عضلات، رفلکس و از بین رفتن حس و مشکلاتی در عملکرد حرکتی می‌شود.
  • فتق یا بیرون زدگی دیسک‌ها. دیسک‌های واقع در ناحیه‌ی گردن همانند دیسک‌های واقع در ستون فقرات کمر عمل می‌کنند تا بین مهره‌های کمر یک حالت ضربه‌گیری ایجاد کنند. استفاده بیش‌ازحد، آسیب، پیری یا ناهنجاری‌های ستون فقرات ممکن است باعث صاف شدن دیسک‌ها و بیرون زدگی دیسک همراه با التهاب شود و در نتیجه منجر به اسپاسم عضلانی دردناک می‌گردد.
  • درد میوفاشیال گردن. این درد از یک سندرم دردناک ناشی می‌شود که بر ماهیچه‌ها و بافت همبند یا فاسیا تأثیر می‌گذارد. بر اثر این سندروم، معمولاً گرفتگی، درد و اسپاسم رخ می‌دهد.
  • گردن درد Text neck (درد گردن ناشی از مطالعه و پیام نوشتن). گذراندن زمان بیش‌ازحد روی تلفن یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر، گردن شما را برای مدت طولانی در موقعیتی فشرده قرار می‌دهد. علاوه بر ماهیچه‌های سفت و دردناک، ممکن است گردن شما برای محافظت از بافت خسته دچار اسپاسم شود.
  • ویروس کرونا امکان دارد باعث گرفتگی و درد عضلات شود

علائم اسپاسم عضلات گردن


اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن معمولاً به‌طور ناگهانی رخ می‌دهد؛ البته گاهی اوقات ممکن است به‌تدریج بروز کند. صرف‌نظر از نحوه برو آن، علائم ثابت می‌مانند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • یک احساس انقباض که گویی عضله به‌طور پیوسته و یک دفعه منقبض و شل می‌شود
  • گردن دردی که مداوم یا ضربان دار است و ممکن است از درد مبهم و آزاردهنده تا تیرکشنده و ناتوان کننده متغیر باشد
  • احساس سوزشی که اغلب تا پایین یک دست کشیده می‌شود
  • گرفتگی از زمانی که عضله منقبض می‌شود، اما نمی‌تواند شل شود
  • ایجاد گره‌ای از بافت دردناک و ناراحت
  • کاهش دامنه حرکتی
  • خشک شدن گردن که توانایی شما را برای چرخاندن سر در یک یا چند جهت محدود می‌کند
  • سردردهای ناشی از اسپاسم، درد ارجاعی یا استرس مداوم ناشی از ناراحتی

ممکن است سطوح متفاوتی از شدت اسپاسم عضلات گردن را تجربه کنید. اگر یک حمله اسپاسم به انقباضات شدید تبدیل شود که سر شما را به یک طرف متمایل کند، همچنین ممکن است دچار سرگیجه، نگرانی و مشکلاتی برای حفظ تعادل، تغییرات بینایی، تاری دید و خستگی ناشی از درد انقباضات مداوم عضلات شوید.

چگونه می‌توان اسپاسم گردن را درمان کرد؟


تا زمانی که انقباض عضلات گردن ناشی از آسیب یا بیماری جدی نباشد، می‌توان با برخی اقدامات خود مراقبتی در خانه، علائم را تسکین داد. اگر درد شدید است و زود بهبود نیابد، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. گزینه‌های درمانی که می‌توانند به تسکین این درد و ناراحتی کمک کنند عبارت‌اند از:

داروهای بدون نسخه

یکی از اولین توصیه‌ها برای تسکین درد ناشی از انقباض عضلات گردن، استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن است.

مصرف این داروها باید برای چند روز ​​باشد. در صورت داشتن هرگونه بیماری قبلی یا تحت درمان دارویی، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد به دلایل مختلفی به درمان گردن درد کمک می‌کند. اولاً، این کار به بی‌حسی ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند و یک احساس تسکین موقتی را برای فرد ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

استفاده از سرما حتماً باید به صورت کمپرس (پیچیده شدن در چیزی مانند پارچه یا نایلون) صورت بگیرد، زیرا یخ به تنهایی می‌تواند برای پوست مضر و ازاردهنده باشد. در صورت انقباض عضلات گردن، کمپرس سرد را به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اگر درد همچنان ادامه داشت، این کار را 2 یا 3 بار دیگر تکرار کنید.

گرما درمانی

گرما همچنین می‌تواند برای کاهش درد مفید باشد. استفاده از گرما به صورت کمپرس باعث تحریک گردش خون، کاهش خشکی و تسکین درد می‌شود. البته این روش درمانی زا نباید در 48 ساعت اول پس از آسیب استفاده کرد.

 

گرمادرمانی برای اسپاسم گردن

 

فیزیوتراپی

روند درمان برای تسکین اسپاسم عضلانی شامل تعیین علت اسپاسم و سپس تلاش برای جلوگیری از شرایطی است که باعث ایجاد اسپاسم شده است. یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای، بسته به وضعیت اسپاسم ها و فیزیک بدن شما، برنامه درمانی مخصوصی را برنامه ریزی می‌کند. او ممکن است از شما بخواهد قبل از شروع درمان، تمرینات کششی ملایمی انجام دهید تا از اسپاسم عضلانی در آینده جلوگیری کنید. اگر گرفتگی عضلاتتان در نتیجه‌ی یک آسیب باشد، باید آسیب را درمان کرد تا از ایجاد گره‌های عضلانی جلوگیری شود. گره‌های عضلانی دردناک‌تر و درمان آن‌ها سخت‌تر است. ماساژ درمانی ممکن است به‌عنوان یک روش درمانی خوب برای درمان گره‌های عضلانی یا نقاط ماشه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که ممکن است شامل تمرینات فیزیوتراپی، درمان با سرما و گرما، اولتراسوند تراپی، تحریک الکتریکی و تزریق نقطه ماشه‌ای باشد.

 

فیزیوتراپی برای اسپاسم گردن

 

در صورت مؤثر نبودن فیزیوتراپی، تزریق استروئید و یا سایر تزریقات برای تسکین درد و درمان گرفتگی اسپاسم گردن توصیه می‌شود.

تمرینات مناسب برای اسپاسم گردن

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان اسپاسم گردن این است که حتماً یک سری از مؤثرترین تمرینات توان‌بخشی را انجام دهید.

کشش گردن 

  • دستان خود را پشت گردن قرار دهید و سپس سر را به راست بچرخانید.
  • فشار روی دستان خود را افزایش دهید و سر را در جهت سینه در سمت راست به سمت پایین فشار دهید.
  • مطمئن شوید که هیچ‌گونه دردی ندارید، فقط باید یک حس کشش داشته باشید.
  • 15 ثانیه در این حالت بمانید و سپس رها کنید.
  • سپس این کشش را در سمت چپ تکرار کنید و هر حرکت را 3 بار در هر طرف تکرار کنید. این یکی از بهترین تمرینات برای اسپاسم عضلات گردن است.

 

کشش گردن برای اسپاسم گردن

 

تمرین Chin-tuck (داخل بردن چانه) 

  • جلوی آینه بایستید تا مطمئن شوید این تمرین را به درستی انجام می‌دهید.
  • از نوک انگشت خود استفاده کرده و آن را به‌آرامی روی چانه‌تان قرار دهید.
  • سپس به‌آرامی چانه را به عقب هل دهید تا یک حالت غبغب مانندی در زیر چانه‌تان ایجاد شود.
  • در حین انجام این کار، روی نقطه‌ای در فاصله دور تمرکز کنید و آن نقطه را رها نکنید. این امر باعث می‌شود که خودتان را تحت فشار قرار ندهید.
  • 5 تا 8 ثانیه در این حالت بمانید و رها کنید.
  • این حرکت را 5 بار تکرار کنید.

 

تمرین برای اسپاسم گردن

 

تیلت گردن

  • سر خود را صاف نگه دارید و به‌آرامی شروع به چرخاندن سر خود به سمت راست کنید.
  • سپس دست راست (کف دست) را روی سمت چپ چانه قرار دهید و کمی فشار وارد کنید.
  • احساس خواهید کرد که کشش دارد بیشتر می‌شود.
  • این حالت را برای 5 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.
  • برای سمت چپ نیز همین کار را تکرار کنید.
  • این کشش را برای هر دو طرف 5 بار انجام دهید.

فشرده کردن شانه 

  • این یک تمرین بسیار ساده برای جلوگیری از اسپاسم گردن است.
  • دستان خود را به‌آرامی در کنار بدن خود آویزان کنید و سپس به‌آرامی تیغه‌های شانه خود را بالا ببرید تا جایی که بتوانند به گوش‌ها برسند.
  • آن‌ها را تا جایی که می‌توانید بالا بکشید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید و باعث درد یا اسپاسم نشود.
  • 5 ثانیه در این حالت بمانید و این تمرین را 8 بار تکرار کنید.

 

فشرده کردن شانه برای اسپاسم گردن

 

درمان اسپاسم عضلات گردن بسیار مهم و ضروری است زیرا این شرایط مستقیماً بر فعالیت طبیعی تأثیر می‌گذارد و باعث فلج شدن می‌شود. به همین دلیل انجام این تمرینات برای تسکین اسپاسم گردن بسیار مهم می‌باشد تا بتوان با درد و ناراحتی ناشی از آن به‌طور مؤثری مقابله کرد.