گرفتگی عضلات پا می‌تواند به صورت ناگهانی ظاهر شود و باعث درد شدید شود. این می‌تواند کمتر از یک دقیقه طول بکشد یا مدت طولانی‌تری شما را شکنجه می‌کند. بسیاری از مردم در ابتدا در شب از گرفتگی عضلات پا رنج می‌برند. این به دلیل انقباضات غیر ارادی یا اسپاسم عضلات پاهای شما رخ می‌دهد. این می‌تواند بر عضلات ساق پا، ماهیچه‌های ران تأثیر بگذارد و حتی عضلات همسترینگ و چهارسر را درگیر کند.

گرفتگی ساق پا می‌تواند به هر کسی اعم از کودکان و بزرگسالان حمله کند اما زنان باردار و افراد مسن ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آن باشند.

گرفتگی عضلات پا می‌تواند بسیار دردناک باشد و اغلب به طور ناگهانی رخ می‌دهد اما ممکن است علائم هشداردهنده‌ای مانند سوزن سوزن شدن و سفت شدن ماهیچه‌ها را قبل از احساس درد ناگهانی نشان دهد. علائم دیگر شامل تورم و درد در ناحیه آسیب دیده است. همچنین هنگام گرفتگی ممکن است نتوانید پای خود را حرکت دهید. اگر گرفتگی عضلات پا را تجربه می‌کنید، می‌توانید با برخی تغییرات در شیوه زندگی و درمان‌های خانگی، درد را کاهش دهید و حتی از بروز مشکل جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی یکی از درمان‌های مناسب و مؤثر برای درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات می‌باشد.

فیزیوتراپیست از روش های مختلفی مانند درمان دستی، ماساژ، ورزش‌های درمانی و یا مدالیته‌ها برای درمان علائم اسپاسم عضلانی استفاده می‌کند.

علل گرفتگی عضلات پا

دلایل متعددی برای گرفتگی عضلات پا وجود دارد.

کم آبی بدن، فعالیت بیش از حد از یک ماهیچه خاص و عدم ورزش مناسب از دلایل گرفتگی عضلات پا است. اجازه دهید جزئیات علت گرفتگی پا را بررسی کنیم.

• عرضه ناکافی خون: تأمین ناکافی خون نیز از عوامل گرفتگی عضلات پا است. عروق می‌توانند باریک شده و گردش خون را با مشکل مواجه کنند. این می‌تواند باعث درد در عضلات و گرفتگی عضلات پا شود. زمانی رخ می‌دهد که در حال تمرین هستید.
  • گردش خون ضعیف: گردش خون ضعیف نیز یکی از علل بروز گرفتگی عضلات پا است. رژیم غذایی نادرست و جریان ناکافی خون در بدن شما می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات پا شود. خوردن غذای سالم می‌تواند به شما در جلوگیری از درد عضلات پا به دلیل گردش خون ضعیف کمک کند.
  • کمبود مواد معدنی: کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود. داروهای فشار خون بالا نیز دلیل کمبود این مواد معدنی در بدن شما هستند.
  • بنابراین، این داروها همچنین می‌توانند مسئول کمبود مواد معدنی باشند.
  • کم آبی بدن: کم آبی بدن یکی از شایع‌ترین علل درد در عضلات ساق پا است. کمبود آب در بدن شما می‌تواند منجر به گرفتگی مکرر پا شود.
  • خستگی عضلانی: خستگی ماهیچه‌ای و فعالیت بیش از حد از یک ماهیچه خاص نیز می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات پا شود.
  • فشار زیاد بر عضلات خاص می‌تواند منجر به انقباض غیر ارادی ماهیچه شود. وقتی ماهیچه‌های شما خسته می‌شوند، گره‌های ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود. سعی کنید در چنین شرایطی استراحت کنید.
  • فشردگی عصب: فشرده سازی عصب همچنین می‌تواند باعث درد در عضلات پا شود. فشردگی اعصاب در ستون فقرات شما به عنوان تنگی کمر نیز شناخته می‌شود.

در صورت پیاده‌روی طولانی مدت درد می‌تواند تشدید شود. آسیب نخاعی نیز می‌تواند مسبب همین موارد باشد.

در کنار علل فوق، عوامل مختلفی بر فراوانی گرفتگی عضلات ران تأثیر می‌گذارد. اجازه دهید آن‌ها را با جزئیات بررسی کنیم.

عوامل مؤثر بر فراوانی گرفتگی عضلات پا:

• سن: افراد مسن بیشتر در معرض گرفتگی عضلات پا هستند زیرا جرم کمتری در بدن دارند.
  • بارداری: زنان باردار بیشتر در معرض گرفتگی عضلات پا قرار می‌گیرند.
  • الکل: اگر به الکل معتاد هستید، احتمال بروز گرفتگی عضلات پا زیاد است.
  • بیماریها: افراد مبتلا به تیروئید، دیابت و اختلالات عصبی بیشتر مستعد گرفتگی عضلات پا هستند.
  • ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک/بیماری لو گریگ): بیماری عصبی عضلانی پیشرونده.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: بیماری‌های قلبی ناشی از لخته شدن خون یا بیماری عروق خونی. همچنین بیماری عروق کرونر: تنگ شدن یا انسداد عروق کرونر.
  • سیروز کبدی: زخم کبد.
  • صافی کف پا: عدم وجود قوس حمایتی در پا.
  • هیپوکالمی: سطح پتاسیم پایین در خون شما.
  • نارسایی کلیه (همودیالیز): حالتی که در آن یک یا هر دو کلیه دیگر به درستی کار نمی‌کنند.
  • آرتروز (بیماری دژنراتیو مفصل): خوردگی غضروف که از استخوان‌های شما محافظت می‌کند.
  • بیماری پارکینسون: یک اختلال حرکتی عصبی.
  • بیماری عروق محیطی: تنگ شدن عروق. همچنین نوروپاتی محیطی: آسیب یا اختلال در عملکرد یک یا چند اعصاب.
  • داروها: برخی از داروها مانند دیورتیک‌ها، استروئیدها و داروهای ضدافسردگی، با گرفتگی شبانه پا ارتباط دارند. اگر در طول شب دچار گرفتگی عضلات پا شدید، با پزشک خود در مورد هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید مشورت کنید.

علائمی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند

به طور کلی گرفتگی عضلات پا بی‌ضرر است و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال، علائم خاصی وجود دارد که می‌تواند به مشورت پزشک نیاز داشته باشد. اجازه دهید اکنون به آن‌ها نگاه کنیم.

• وقتی با ناراحتی شدید روبرو می‌شوید
  • تورم پا، تورم بدن یا قرمزی
  • ضعف در عضلات ساق پا
  • افزایش دفعات گرفتگی عضلات پا
  • هیچ نشانه‌ای از بهبود وجود ندارد
  • که بدون هیچ دلیل مشترکی رخ می‌دهد

چگونه می‌توان گرفتگی عضلات پا را درمان کرد؟

روش‌های مختلفی برای درمان گرفتگی عضلات پا وجود دارد:

راه رفتن یا کشش

وقتی دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بلافاصله فعالیت بدنی انجام دهید. یک تمرین ساده مانند پیاده روی نیز معجزه می‌کند. پیاده روی باعث ایجاد درد می‌شود اما اگر درد قابل تحمل است، مدتی پیاده روی کنید و به زودی احساس بهتری خواهید داشت.

پیاده روی سیگنالی به مغز شما می‌فرستد که ماهیچه شما باید منقبض شده و سپس شل شود. این کار باعث سفت شدن ماهیچه‌ها و تسکین ناراحتی می‌شود.

کشش برای گرفتگی عضلات

• به محض گرفتگی عضلات پا، همه چیز را متوقف کنید و ناحیه آسیب دیده را به مدت 15 تا 30 ثانیه به آرامی بکشید، سپس آن منطقه را به آرامی ماساژ دهید تا ماهیچه‌های سفت شل شوند.
  • متناوبا می‌توانید به سادگی در اطراف قدم بزنید تا سفت شدن ماهیچه‌ها کاهش یابد.

برای کاهش احتمال گرفتگی در شب، قبل از خواب ماهیچه‌های پای خود را کش دهید. بهترین راه برای این کار این است که قبل از خواب 10 دقیقه دوچرخه ثابت سوار شوید.

علاوه بر این، باید سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش منظم به عملکرد صحیح ماهیچه‌ها کمک می‌کند که به نوبه خود خطر گرفتگی عضلات پا را به ویژه در شب کاهش می‌دهد.

اگر نمی‌توانید به یک باشگاه ورزشی بپیوندید یا زمانی را برای انجام تمرینات شدید اختصاص دهید، پیاده روی را امتحان کنید. روزانه 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید.

ماساژ

ماساژ یکی دیگر از درمان‌های مؤثر برای گرفتگی عضلات پا است. ماساژ ناحیه گرفته شده باعث افزایش گردش خون در بافت می‌شود که باعث شتاب مایع جدید برای شل شدن ماهیچه‌های کشیده می‌شود.

نمک

خیساندن نمک اپسوم یک درمان قدیمی برای گرفتگی عضلات پا است. منیزیم موجود در نمک اپسوم باعث شل شدن و بهبود عضلات می‌شود و در نتیجه ناراحتی گرفتگی عضلات پا را کاهش می‌دهد.

همچنین، این نوع حمام راهی آسان برای پیشگیری یا اصلاح کمبود منیزیم است که علت شایع گرفتگی عضلات است.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی ناحیه ساق پا که گرفتگی دارد می‌تواند کمک زیادی کند.

کمپرس گرم برای گرفتگی عضلات

گرما ماهیچه‌ها را شل می‌کند و به کاهش درد و گرفتگی کمک می‌کند. یک پد گرمایش را روی آن قسمت قرار دهید. حرارت را تا زمانی که احساس راحتی بیشتری می‌کنید اعمال کنید. از طرف دیگر یک حوله را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بیرون بکشید و آن را روی ناحیه قرار دهید تا حوله سرد شود. هر چند دقیقه یکبار این کار را تکرار کنید تا درد برطرف شود.

منیزیم

کمبود منیزیم اغلب با گرفتگی عضلات مرتبط است. در حقیقت، پزشکان اغلب منیزیم را برای درمان گرفتگی عضلات در زنان باردار توصیه می‌کنند. این ماده معدنی برای سلامت ماهیچه‌ها مهم است. باعث جذب مجدد کلسیم می‌شود که به حفظ ماهیچه‌های قوی و جلوگیری از گرفتگی کمک می‌کند.

علاوه بر این، منیزیم به جذب پتاسیم کمک می‌کند که برای عملکرد ماهیچه‌ها نیز مهم است. اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوید، سطح منیزیم خود را بررسی کنید. اگر کمبود منیزیم دارید، از غذاهای غنی از منیزیم مانند تخم کدو، اسفناج، کلم پیچ، بادام، آووکادو، موز، لوبیا، توفو، شیر سویا، بادام زمینی، گردو، سیب زمینی استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مکمل مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین‌ها

اگر به طور مرتب درد یا اسپاسم عضلانی دارید، این ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین D باشد. شما می‌توانید سطح ویتامین D خود را در خانه با آزمایش ریز مغذی‌ها بررسی کنید. این آزمایش سریع و آسان به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن نقص در موارد زیر تشخیص دهید:

ویتامین‌ برای گرفتگی عضلات

• ویتامین دی
  • ویتامین E
  • مس
  • ویتامین B12
  • سلنیوم
  • فلز روی.

آب

کم آبی بدن یکی دیگر از علل شایع گرفتگی عضلات پا است. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که مقدار کافی آب در طول روز بنوشید.

آب برای سلامت ماهیچه‌ها مهم است. سعی کنید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید تا از کم آبی و گرفتگی عضلات جلوگیری شود. برای اینکه بدانید آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید، رنگ ادرار خود را بررسی کنید. ادرار شفاف هیدراتاسیون کافی را نشان می‌دهد، در حالی که ادرار زرد رنگ هیدراتاسیون ناکافی را نشان می‌دهد.

در کنار آب، میوه و سبزیجات بر پایه آب بیشتری بخورید تا احتمال کم آبی بدن کاهش یابد و از گرفتگی عضلات پا جلوگیری شود.

همچنین، از نوشیدن بیش از حد چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید، زیرا این‌ها می‌توانند وضعیت را تشدید کنند نه اینکه به مسائل کمک کنند.

دیدگاه در رابطه با “گرفتگی عضلات پا از چیست و برای درمان چه باید کرد؟