تزریق PRP

تزریق پلاسما غنی از پلاکت چیست؟

تزریق PRP : پلاسما بخشی از مایع خون شماست که بیشتر از آب و پروتئین ساخته شده است.
اجازه می دهد تا سلول های قرمز و سفید خون و پلاکت ها از طریق جریان خون شما حرکت کنند.

پلاکت ها نوعی سلول خونی است که باعث لخته شدن خون شما می شود، همچنین در ترمیم بافتی نقش دارند.
امروزه پزشکان از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) برای درمان آسیب به تاندون ها، رباط ها، ماهیچه ها، مفاصل و پوست استفاده می کنند.
برای جمع آوری پلاسما، پزشک خون را از بدن شما می گیرد و از دستگاهی برای جدا کردن پلاسمای غنی از پلاکت از بقیه خون استفاده می کند.
سپس پزشک ناحیه ای از بدن شما را که قرار است با تزریق PRP معالجه شود، بی حس می کند.

پس از بی حسی، پزشک تزریق پلاسما به ناحیه مربوطه را انجام می دهد.
در بعضی موارد، پزشکان در حین تزریق از فناوری سونوگرافی استفاده می کنند تا مطمئن شوند منطقه مورد نظر را هدف قرار داده اند.
تزریق PRP معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد ، البته این بستگی به منطقه مورد هدف جهت تزریق دارد.

تزریق PRP
هنگامی که پلاکت ها در منطقه تحت درمان قرار می گیرند، تجزیه می شوند و فاکتورهای رشد را آزاد می کنند، این ها ترکیباتی هستند که سلول ها را به ترمیم و تجدید سلول کمک می کنند.

تصور می شود این روند فرایند بهبودی را تحریک می کند.

کاربردهای تزریق PRP:

پلاسمای غنی از پلاکت باعث بهبود چشمگیری در روند بهبودی شده است و استفاده از تزریق PRP برای درد شانه ناشی از پارگی تاندون روتاتور کاف، برای پارگی تاندون آشیل و سایر آسیب های بافت نرم شایع می باشد.
PRP همچنین به منظور بهبود عملکرد و کاهش درد در افرادی که تاندونیت یا بیماری مزمن تندینوز مانند آرنج تنیس بازان یا آرنج گلف بازان دارند مورد استفاده قرار گرفته است.

تزریق PRP برای درمان تاندون های پاره شده، تاندونیت، صدمات عضلانی، درد ناشی از آرتریت و آسیب های مفاصل استفاده می شود.
پزشکان از PRP برای کاهش التهاب ناشی از آرتروز استفاده می کنند.
این التهاب می تواند منجر به دردناکی و خشکی مفاصل شده باشد.

همچنین متخصصان پوست از تزریق PRP برای درمان نوعی ریزش مو به نام آلوپسی آندروژنیک استفاده می کنند.
برخی از مزیت های مهم تزریق PRP این است که می توانند نیاز به ضد التهاب یا داروهای قوی تررا کاهش دهند.
علاوه بر این، عوارض تزریق PRP بسیار محدود است، زیرااز آنجا که تزریقات از خون خود شما ایجاد می شود، بدن شما نسبت به آنها واکنش منفی نشان نمی دهد.

نکته مهم: حواس تان باشد قبل از تزریق مصرف داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن را باید قطع کنید.