EN / AR

فواید و مضرات ماساژ درمانی برای مفاصل، افسردگی و درمان بیماری‌های مختلف

ماساژ درمانی سابقه‌ای طولانی در فرهنگ‌های نقاط مختلف دنیا دارد. امروزه، مردم از انواع گوناگون ماساژ درمانی‌ برای اهداف مختلف سلامتی و درمانی استفاده می‌کنند. در آمریکا، غالباً ماساژ درمانی بخشی از راه‌کارهای پزشکی تکمیلی و جایگزینی محسوب می‌شود، هرچند که این نوع ماساژ بعضی کاربردهای غیردرمانی هم دارد. در این مقاله آموزشی علاوه بر ارائه مروری کلی بر ماساژ درمانی، منابعی را هم برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی خواهیم کرد.

ماساژ درمانی چه مزایایی برای سلامتی دارد؟


مزایای بسیاری از انواع ماساژ درمانی، خیلی فراتر از یک ریلکس‌سازی ساده است. در اینجا، به خاطر محدودیت حجم مقاله، تنها می‌توانیم به تعداد کمی از مشکلاتی که ماساژ برای آن‌ها مفید است اشاره کنیم. در هر حال، قبل از استفاده از ماساژ برای هرگونه عارضه‌ای با پزشکتان مشورت کنید.

  • کمردرد. تحقیقات متعددی نشان داده که ماساژ درمانی برای کمردرد مفید است.
  • سردرد. نوع دیگری از درد (سردرد) هم به ماساژ درمانی پاسخ می‌دهد. بعضی مطالعات حاکی از آن است که ماساژ درمانی می‌تواند تعداد سردردهای میگرنی افراد را کاهش داده و وضعیت خواب را هم بهبود ببخشد.
  • آرتروز. در اولین تحقیق بالینی که با هدف بررسی اثربخشی ماساژ سوئدی برای آرتروز زانو انجام شده بود، مشاهده شد که بیمارانی که هفته‌ای یک یا دو بار به مدت یک ساعت ماساژ دریافت کرده بودند، درد، خشکی مفاصل و عملکردشان بهبود یافته بود. اما گروه کنترل (افرادی که در تحقیق شرکت داشتند اما ماساژ دریافت نکرده بودند) دچار چنین تغییراتی نشدند.
  • سرطان. ماساژ، هنگامی که در کنار درمان‌های سنتی غربی استفاده شود می‌تواند باعث بهبود ریلکسیشن و کاهش علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان گردد. ماساژ برای مثال می‌تواند به کاهش درد، ورم، خستگی، تهوع یا افسردگی را کاهش داده یا عملکرد دستگاه ایمنی بدنتان را بهبود ببخشد. البته، جاهای خاصی از بدن بیماران سرطانی نباید ماساژ داده شوند، و همچنین زمان‌هایی هست که کلاً باید از ماساژ دادن بیمار خودداری شود. اگر مبتلا به سرطان هستید قبل از دریافت ماساژ با پزشکتان مشورت کنید.
  • افسردگی. مروری بر 17 تحقیق بالینی نشان داد که ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند. البته، این درمان برای اختلال اضطراب فراگیر تنها به اندازه حضور در یک محیط آرامش‌بخش و تمرینات تنفس عمیق اثربخش بود.

کدام سبک‌های ماساژ بهترند؟


سبک‌های مورد استفاده در ماساژ درمانی از حرکات مالشی طولانی و آرام تا حرکات کوتاه و ضربه‌ای را در بر می‌گیرد. بعضی ماساژ ترایپست‌ها (ماساژ درمانگران) از روغن‌ها و کرم‌های مختلف استفاده می‌کنند و بعضی دیگر خیر. اکثر ماساژ ترایپست‌ها از مراجعین می‌خواهند که برای ماساژ لباسشان را از تن خارج کنند، اما برخی چنین چیزی نمی‌خواهند. یک ماساژ می‌تواند از حدود 5 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد.

قبل از آنکه تصمیم بگیرد که کدام سبک ماساژ برایتان بهتر است، باید یک سؤال از خودتان بپرسید. اینکه، ماساژ را تنها برای ریلکس شدن می‌خواهید یا برای کنترل استرس؟ یا نیاز دارید که علائمتان تسکین یابد یا می‌خواهید که به بهبود یک عارضه خاص کمک کنید؟ قبل از اینکه یک نوبت ماساژ رزرو کنید، به درمانگر بگویید به دنبال چه هستید و از او بپرسید از چه سبکی استفاده می‌کند. بسیاری درمانگران از بیش از یک سبک استفاده می‌کنند. درمانگر می‌تواند بسته به سن، عارضه یا هرگونه نیاز یا هدف خاصی که ممکن است داشته باشید ماساژتان را برنامه‌ریزی کند.

موارد زیر تعدادی از پرطرفدارترین سبک‌های ماساژ درمانی هستند. البته، چهار مورد اول بسیار پرطرفدارتر از بقیه‌اند.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی شایع‌ترین نوع ماساژ است. در این نوع ماساژ از حرکات مالشی طولانی و نرم، و همچنین حرکات ضربه‌ای آرام و ریتمیک بر روی بالاترین لایه‌های عضلات استفاده می‌شود. در کنار این حرکات، مفاصل نیز حرکت داده می‌شوند. ماساژ سوئدی، با رفع تنش عضلانی، می‌تواند هم ریلکس کننده باشد و هم انرژی‌زا؛ و می‌تواند برای بعد از یک آسیب‌دیدگی هم مفید باشد.

ماساژ بافت عمقی

ماساژ بافت عمقی

ماساژ بافت عمقی بهترین گزینه برای رسیدگی به نقاط خاصِ مشکل‌ساز خشک و دردناک در بدن است. در اینجا، ماساژ تراپیست از حرکات مالشی حساب شده و آرامی استفاده می‌کند که فشار را روی لایه‌های عضلات، تاندون‌ها یا سایر بافت‌های عمقی زیر پوست متمرکز می‌کنند. ماساژ بافت عمقی، که حرکات آن در مقایسه با انواع دیگر ماساژ ریتم کمتری دارند، می‌تواند خواص درمانی داشته باشد: الگوهای مزمن تنش را تسکین داده و به بهبود آسیب‌های عضلانی، مثل رگ به رگ شدن کمر، کمک کند.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی، که هدف آن کمک به دستگاه‌های عضلانی مورد استفاده در هر یک از ورزش‌ها است، از روش‌های مختلفی برای کمک به عملکرد ورزشکاران (قبل از رویدادهای ورزشی، یا در طول یا بعد از آن‌ها) بهره می‌گیرد. شما می‌توانید از آن برای افزایش انعطاف‌پذیری و کمک به جلوگیری از آسیب‌دیدگی استفاده کنید. ماساژ ورزشی همچنین می‌تواند به بهبود کشیدگی‌های عضلات و کلاً التیام بعد از آسیب‌های ورزشی کمک کند.

صندلی ماساژور

تا حالا شده به یک بازار مکاره‌ی محلی، فستیوال موسیقی یا کنفرانس بروید و به کسانی که روی صندلی‌های ماساژور ماساژ دریافت می‌کنند غبطه بخورید؟ هنگام گذشتن از کنار بخش صندلی‌های ماساژور در یک فرودگاه چطور؟ صندلی‌های ماساژور در همانجایی که هستید و در حالی که با لباس کامل روی یک صندلی قابل حمل با طراحی خاص نشسته‌اید شما را ماساژ می‌دهند. این صندلی‌ها معمولاً، گردن، شانه‌ها، کمر، بازوها و دست‌هایتان را ماساژ می‌دهند.

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو

شیاتسو در زبان ژاپنی به معنی «فشار انگشت» است. برای ماساژ شیاتسو، تراپیست از اعمال فشار ریتمیک متغیری بر بعضی نقاط به خصوص بدن استفاده می‌کند. این نقاط را نقاط طب فشاری می‌گویند، و عقیده بر این است که آن‌ها برای جریان انرژی حیاتی بدن، که «چی» نام دارد، اهمیت دارند. طرفداران شیاتسو می‌گویند که این نوع ماساژ می‌تواند به رفع انسدادهای به وجود آمده در این نقاط کمک کند.

ماساژ تایلندی

برای انجام ماساژ تایلندی تراپیست از بدن خود برای حرکت دادن بدن بیمار به وضعیت‌های مختلف استفاده می‌کند. این نوع ماساژ شامل فشرده‌سازی عضلات، متحرک‌سازی مفاصل و طب فشاری است.

ماساژ سنگ داغ

برای این نوع ماساژ، درمانگر سنگ‌های گرم شده را روی نواحی خاصی از بدن، مثل نقاط طب فشاری، قرار می‌دهد. سنگ‌ها ممکن است به عنوان وسیله ماساژ مورد استفاده قرار گرفته یا موقتاً روی بدن ثابت بمانند. استفاده از ماساژ سنگ داغ در کنار سایر تکنیک‌های ماساژ می‌تواند بسیار آرام‌بخش و ریلکس کننده باشد چراکه این سنگ‌ها گرما را به عمق بدن انتقال می‌دهند.

رفلکسولوژی

در رفلکسولوژی از تکنیک‌های دست، شست و انگشتان دیگر برای تحریک نواحی خاصی از مچ پاها استفاده می‌شود. عقیده بر این است که این نواحی با بخش‌های مختلف بدن مستقیماً در ارتباط هستند. بنابراین، انتظار می‌رود که این نوع ماساژ سلامت و سرزندگی را افزایش دهد.

ماساژ بارداری

در طول بارداری بدن شما دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. ماساژ بارداری با کاهش استرس، کم کردن ورم دست‌ها و پاها، و تسکین درد عضلات و مفاصل به کاهش اثر این تغییرات کمک کند. این ماساژ خصوصاً در طول دوره‌ای که مادر در استفاده از دارو و سایر گزینه‌های پزشکی محدودیت بیشتری دارد مفید است. ماساژ تراپیست با استفاده از بالش‌هایی که طراحی ویژه‌ای دارند به شما کمک خواهد کرد تا در یک وضعیت راحت برای این نوع ماساژ قرار بگیرید.

عوارض جانبی و ریسک‌های ماساژ درمانی کدام‌اند؟


ماساژ درمانی، اگر توسط یک تراپیست آموزش دیده و با رعایت اقدامات احتیاطی مناسب انجام شود، با ریسک‌های جدی بسیار کمی همراه خواهد بود. تعداد آسیب‌های گزارش شده بسیار اندک است. عوارض جانبی ماساژ درمانی می‌تواند شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، ورم و حساسیت یا آلرژی به روغن‌های ماساژ باشد.

نکات احتیاطی مربوط به ماساژ درمانی شامل موارد زیر است:

  • برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا تعداد پایین پلاکت‌های خون و افرادی که داروهای رقیق کنده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند می‌بایست از ماساژ شدید خودداری شود.
  • ناحیه‌هایی از بدن که در آن‌ها لخته‌های خون، شکستگی، زخم باز یا در حال التیام، عفونت پوستی یا استخوان‌های ضعیف (برای مثال به دلیل پوکی استخوان یا سرطان) وجود دارد، یا جاهایی که اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نمی‌بایست ماساژ داده شوند.
  • اگرچه به نظر می‌رسد که ماساژ در کل برای بیماران سرطانی بی‌خطر باشد، اما این افراد باید قبل از دریافت هرگونه ماساژی که مستلزم فشار عمقی یا شدید است با متخصص تومورشناسی خود مشورت کنند. معمولاً می‌بایست از وارد آمدن هرگونه فشار مستقیمی بروی یک تومور جلوگیری شود. بیماران سرطانی می‌بایست هرگونه دغدغه‌ای در مورد ماساژ درمانی دارند را با متخصص تومورشناسی خود در میان بگذارند.
  • زنان باردار می‌بایست قبل از استفاده از ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنند.

در استفاده از ماساژ درمانی به عنوان یک درمان تکمیلی یا جایگزین چه نکات دیگری می‌بایست مد نظر قرار گیرد؟


نکاتی که در استفاده از ماساژ درمانی باید در نظر گرفت؟

  • از ماساژ درمانی به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های بهداشتی معمول خود استفاده نکنید یا آن را دلیلی برای به تعویق انداختن مراجعه به پزشک برای یک مشکل پزشکی قرار ندهید.
  • اگر یک مشکل پزشکی دارید و مطمئن نیستید که ماساژ درمانی برایتان مناسب باشد، موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. پزشک شما ممکن است همچنین بتواند به شما در انتخاب یک ماساژ تراپیست کمک کند. به علاوه می‌توانید مقالاتی که در مورد ماساژ درمانی برای عارضه‌تان منتشر شده است را نیز جستجو و مطالعه کنید.
  • قبل از اینکه تصمیم به شروع ماساژ درمانی بگیرید، در مورد میزان آموزش، تجربه و گواهی‌نامه‌های ماساژ تراپیست مورد نظر پرس و جو کنید. همچنین در مورد تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، هزینه و پوشش بیمه‌ای هم سؤال کنید.
  • اگر یک ماساژ تراپیست استفاده از سایر گزینه‌های پزشکی جایگزین و تکمیلی (مانند، داروهای گیاهی یا سایر مکمل‌ها یا یک رژیم غذایی ویژه) را توصیه کرد، ابتدا موضوع را با پزشک همیشگی خود در میان بگذارید.

تماس و مشاوره