علت خشکی کمر بعد از نشستن و هنگام بلند شدن

خشکی کمر

خشکی کمر معمولاً به دلیل اسپاسم عضلانی یا آرتروز کمر ایجاد می‌شود. بهترین راه برای تشخیص علت خشکی کمر، شروع علائم است.

افراد مبتلا به خشکی کمر ناشی از آرتروز ستون فقرات معمولاً در طی سال‌ها، علائم‌شان به طور پیوسته بدتر می‌شود. از طرف دیگر، خشکی عضلانی معمولاً مربوط به آسیب حاد (مانند بلند کردن نادرست وزنه سنگین) است که در آن عضلات کمر مشکل پیدا می‌کنند و بی‌حرکت می‌شوند.

هر دو مورد از موارد متداول هستند که تا حدی به افزایش سن و افزایش میزان چاقی مربوط می‌شود.

4 دلیل داشتن خشکی کمر

دلایل زیادی برای خشکی کمر وجود دارند و دانستن لیست کوتاهی از دلایل احتمالی خشکی کمر به شما کمک می‌کند تا یک بحث مفیدتر با پزشک خود داشته باشید.

در اینجا 4 علت اصلی خشکی کمر با یا بدون درد وجود دارد:

1. خشکی عضلات ران و لگن

خشکی در بعضی از عضلات ران و یا باسن شما ممکن است وضعیت بیومکانیک ستون فقرات را تغییر دهد. نمونه‌های متداول عبارتند از:

خشکی عضلات ران و کمر

گرفتگی همسترینگ

عضلات همسترینگ شما از پشت هر ران عبور می‌کند. این گروه عضله بزرگ و قدرتمند از ماهیچه‌ها به دلایل زیادی از جمله عدم تحرک بدنی یا کمبود کشش قبل و یا بعد از تمرین می‌توانند دچار گرفتگی و خشکی شوند.

وقتی همسترینگ شما خشک است، کوتاه‌تر می‌شود. این تغییرات می‌تواند بر روی انحنای قسمت تحتانی ستون فقرات شما تأثیر بگذارد و ترازبندی ستون فقرات با لگن را مختل کند. در نتیجه، ممکن است با درد یا بدون درد خشکی کمرتان را احساس کنید. خشکی معمولاً هنگامی ‌مشخص می‌شود که ستون فقرات را به سمت جلو خم کنید.

کشش همسترینگ هدفمند می‌تواند به تدریج عضله همسترینگ شما را بلندتر کرده و خشکی کمر را برطرف کند.

خم کننده‌های مفصل ران

عضله ایلیوپسواز در ران شما به شما امکان می‌دهد ران خود را بالا بیاورید و به بالاتنه نزدیک کنید. به این عمل خم کردن لگن گفته می‌شود.

سفتی در عضله ایلیوپسواس می‌تواند باعث ایجاد خشکی در قسمت‌های ستون فقرات شود. در گرفتگی شدید ایلیوپسو، ممکن است بی‌ثباتی ستون فقرات رخ دهد. همچنین ممکن است بافت‌های اطراف نخاع ملتهب و تحریک شده و باعث ایجاد درد شوند.

با حرکات کششی که به طولانی شدن خم کننده‌های مفصل ران کمک می‌کنند، فشار روی ستون فقرات برطرف می‌شود.

2. ستون فقرات در حالت نشسته به جلو خم می‌شود

هنگامی‌ که مدت طولانی می‌نشینید، تغییرات زیر در ستون فقرات رخ می‌دهد:

• افزایش فشار در داخل هر بخش نخاعی
  • کاهش قدرت در عضلات بالا و پایین کمر
  • کاهش ذخیره مواد مغذی در بافت‌های نخاعی

وقتی روی لبه صندلی خود می‌نشینید یا به سمت کامپیوتر خود خم می‌شوید، فشار روی ستون فقرات بیشتر می‌شود و می‌تواند باعث خشکی و درد شود.

سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند این تغییرات را تشدید کرده و باعث ایجاد خشکی ستون فقرات در طی یک ساعت نشستن شود.

برای جلوگیری از خشکی کمر، از حالت صاف نشسته استفاده کنید. شانه‌ها را به عقب و زیر گوش‌ها هل دهید و بازوها به موازات تنه به عقب بچرخانید. در حالی که روی صندلی اداری نشسته‌اید سعی کنید از استفاده مداوم از تکیه‌گاه خودداری کرده و به حالت صاف بنشینید تا عضلات اصلی خود را فعال کنید.

3. تغییرات التهابی در ستون فقرات

التهاب باعث کاهش انعطاف‌پذیری و یا همجوشی مفاصل در ستون فقرات می‌شود و در نتیجه باعث خشکی می‌شود. دو نمونه متداول عبارتند از:

تغییرات التهابی در ستون فقرات

اسپوندیلیت آنکیلوزان

وقتی التهاب ستون فقرات منجر به همجوشی تدریجی بین مهره‌های مجاور شود، به آن اسپوندیلیت انکیلوزان می‌گویند. این وضعیت باعث خشکی پیشرونده و درد مزمن در قسمت فوقانی و یا کمر می‌شود.

خشکی معمولاً با ورزش بهبود می‌یابد اما با استراحت بهتر نمی‌شود.

آرتروز

آرتروز به تجزیه غضروف محافظ بین مفاصل فاسیت در پشت ستون فقرات گفته می‌شود. در نتیجه، مفاصل شما هنگام حرکت اصطکاک بیشتری ایجاد کرده و باعث درد و خشکی می‌شوند.

خشکی معمولاً صبح هنگام وجود دارد، با حرکات روزانه کاهش می‌یابد و پس از مدتی بی‌تحرکی یا استراحت به اوج خود می‌رسد.

هم اسپوندیلیت آنکیلوزان و هم آرتروز نخاعی با دارو، ورزش و تغییر سبک زندگی قابل درمان هستند.

4. کمبود آب بدن و جمع شدن دیسک‌های ستون فقرات

دیسک‌های نخاعی شما نوارهای ضربه‌گیر بین مهره‌های شما هستند که فشار داخل ستون فقرات را توزیع می‌کنند. تغییرات مربوط به سن می‌تواند باعث تحلیل رفتن این دیسک‌ها شود و بیومکانیک آن‌ها را تغییر دهد.

هنگامی ‌که یک دیسک از بین می‌رود، تجزیه در مولفه فیبروکارتیلاژ، از دست دادن آب و کاهش طول آن وجود دارد. این تغییرات می‌تواند باعث خشکی ستون فقرات شود، به خصوص در حین حرکت‌های خمشی.

درمان معمولاً شامل فیزیوتراپی، ورزش، داروها و کاهش وزن است (در صورت وجود اضافه وزن). به ندرت، ممکن است جراحی توصیه شود.

اگر خشکی کمر را تجربه کرده‌اید که با مراقبت برطرف نمی‌شود و یا فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با پزشک خود صحبت کنید. یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت خشکی کمر را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی برای بیماری زمینه‌ای ارائه کند.

درمان

درمان این دو بیماری متفاوت است و بنابراین تعیین علت علائم برای بیماران قبل از شروع هر برنامه درمانی لازم است. به طور کلی، بیشتر بیماران دچار خشکی کمر از درمان‌های زیر بهره مند می‌شوند.

درمان خشکی کمر

فعالیت نوری

هنگام درمان خشکی کمر، فعالیت سبک توصیه می‌شود. در گذشته، استراحت در رختخواب اولین خط درمان بود، اما به ندرت در مواردی غیر از وجود شدیدترین صدمات کمر توصیه می‌شود. امروزه بیشتر پزشکان به جای بی‌حرکتی کامل، فعالیت سبک را توصیه می‌کنند.

در حالی که باید از بلند کردن اجسام و پیچاندن کمر خودداری کنید، انجام فعالیت‌های سبک می‌تواند در رفع ناراحتی بسیار مفید باشد.

یخ و گرما

استفاده از یخ و گرما می‌تواند درمان‌های بسیار مفیدی در رفع خشکی کمر باشد. به ویژه، گرم كردن آرام ستون فقرات قبل از فعالیت می‌تواند به شل شدن و آرام‌سازی عضلات دچار درد و تسكین برخی از تنش‌ها در ستون فقرات كمری كمك كند.

تسکین دهنده‌های درد

داروهای مسکن بدون نسخه نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. ساده‌ترین و اغلب موثرترین آن‌ها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند Advil (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن) است.

در حالی که در صورت عدم مصرف داروهای بدون نسخه ممکن است از داروهای تجویز کننده عضلات و NSAID مانند Celebrex (سلکوکسیب) استفاده کنید، هرگز نباید از مواد افیونی برای خشکی کمر استفاده شود.

حرکات کششی و ورزش

حرکات کششی و ورزش کمر نیز می‌تواند به رفع خشکی کمر کمک کند. یک برنامه ساده از فعالیت درمانی می‌تواند مفید باشد یا بسیاری از بیماران از فعالیت‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس بهره‌مند می‌شوند.

درمان‌های خاص

همانطور که گفته شد، روش‌های خاصی برای شرایط فوق وجود دارد که در صورتی می‌توان آن‌ها را دنبال کرد که درک صحیحی از علت خشکی ستون فقرات داشته باشید، اما این روش‌های درمانی ساده باید شما را در مسیر صحیح شروع درمان قرار دهد.