تزریق اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروییدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است تزریق می شود. تزریق اپیدورال امروزه بعنوان جزئ پذیرفته شده از درمان پارگی دیسک کمر و گردن و تنگ شدن کانال نخاعی مطرح است.

فیلم تزریق اپیدورال

هدف ما از تزریق اپیدورال چیست و درچه بیمارانی اپیدورال موثر است؟

بهبود درد

بهبود التهاب و درد ناشی از پارگی دیسک کمر وگردن

کاهش علایم ناشی تنگی کانال نخاعی

التیام دردهای ناشی از تومورها و یا توده های داخل یا بیرون نخاع

این تزریق چه مزیتی دارد؟

روشی آسان و سرپایی است.

جایگزین جراحی باز می تواند باشد.

نیاز به مصرف مسکن و داروهای خوراکی را کاهش می دهد.

هزینه کمتری نسبت به جراحی باز دارد.

نیاز به برش بافتهای بدن وجود ندارد.

در درصد بالایی از افراد باعث بهبود علایم بصورت موقت و یا دائمی می شود.

به درمانگر کمک می کند که با کنترل درد بیمار نتیجه بهتری از درمان بگیرد.

التهاب را به سرعت کاهش می دهد و بیمار در عرض حداکثر چند روز تا چند هفته احساس رضایت دارد.

تا سه بار در سال قابل تکرار است.

در ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماران رضایت بخش بوده است.

تزریق چگونه انجام می شود؟

از طریق ترانسفورامینال (Transforaminal) که پزشک  باکمک  فلوروسکوپ را سونوگرافی  محل سوراخ عبور دهنده ریشه عصب را پیدا می کند و تزریق را انجام می دهد.

از طریق اینتر لامینار (interlaminar) که از بین لامینای مهره ها و پشت مهره ها  تزریق انجام می شود.

از طریق کودال (caudal) که از انتهای ستون فقرات یعنی ناحیه دنبالچه تزریق انجام می شود.این روش راحت تر است ولی نسبت به روشهای قبلی کمتر موثر است.

عوارض تزریق اپیدورال چیست؟

عوارض کمی از روش اپیدورال گزارش شده است و تعداد کمی از بیماران ممکن است علایم زیر را بطور موقت پیدا کنند:

سردرد

حالت تهوع

کاهش فشار خون وضعیتی

سرگیجه

درد

برافروختگی

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود و توسط چه متخصصینی؟

این روش توسط متخصص درد،طب فیزیکی و توانبخشی،مغز و اعصاب و اینترونشنال رادیولوژیست انجام میش ود.

اپیدورال باید در اتاق عمل ولی بصورت سرپایی انجام شود بیمار در مدت کوتاهی در اتاق عمل قرار گرفته و تزریق اپیدورال با کمک دستگاه C-ARM یا سونوگرافی انجام می شود سپس به اتاق بهبودی رفته و پس از نیم ساعت استراحت بیمار مرخص می شود.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود و توسط چه متخصصینی

روند انجام این تزریق چیست؟

ابتدا بیمار به کلینیک مراجعه می نماید و پس از شرح حال و معاینه بالینی و تشکیل پروند ، در صورت صلاحدید جهت بهبود علایم بیمار توصیه به انجام تزریق اپیدورال می گردد.

به بیمار نحوه انجام و علت انتخاب این نوع درمان توضیح داده می شود و نوبت انجام تزریق اپیدورال در تاریخ مقرر داده می شود.

در زمان مقرر بیمارمراجعه نموده و با توجه به اینکه این روش در اتاق عمل انجام می شود لباس مخصوص در اختیار بیمار قرار داده شده و به اتاق عمل سرپایی منتقل می شود.

جهت آرامش بیمار از بی حسی موضعی و در صورت نیاز ماده آرامبخش استفاده می شود.بیمار روی شکم می خوابد و با کمک دستگاه c-arm  یا سونوگرافی سوزن کوچکی را وارد فضای اپیدورال که خارجی ترین لایه پوششی نخاع می باشد وارد کرده و تزریق را براحتی انجام می دهیم در حین تزریق بیمار ممکن است یک گزگز خفیف را احسای نماید.

کل این روند در مدت کوتاهی پایان یافته و بیمار به اتاق بهبودی انتقال می یابد و بعد از نیم تا یکساعت استراحت مرخص می شود.

علایم بیمار بین چند روز تا چند هفته شروع به بهبودی دایمی و یا موقتی خواهد کرد. در طول بهبودی بیمار پزشک فرصت دارد بیمار را تحت درمانهای طب فیزیکی دیگر مانند ورزش درمانی ، فیریوتراپی و … قرار دهد تا اطمینان یابد درد بیمرا تکرار نشود.

روند انجام این تزریق چیست؟
روند انجام این تزریق اپیدورال چیست؟

تا چند بار میتوان تزریق اپیدورال را انجام داد؟

تا ۳ بار در سال انجام تزریق اپیدورال موثر است.

آیا بعد از تزریق اپیدورال محدودیتی وجود دارد؟

فردای تزریق می توانید به محل کار بروید ولی بهتر است یک روز سر کار نروید یا اگر خانه دار هستید استراحت کنید. از کمپرس آب سرد پانزده دقیقه چندین بار برای ۳ روز استفاده کنید. از کمپرس آب گرم در سه روز اول بعد از تزریق خودداری کنید. کار سنگین انجام ندهید. دوش گرفتن و استفاده از وان و استخر بعد از تزریق برای یک روز ممنوع است

محصولات