EN / AR

کف پای صاف

صافی کف پا

به از بین رفتن قوس کف پا میگویند، معمولا افراد با کف پای صاف به دنیا می‌آیند و این عارضه از زمان تولد با آنها همراه است.درست همانند دیگر ویژگی‌های فیزیکی که از والدینمان به ارث می‌بریم، کف پای صاف نیز در خانواده به ارث می‌رسد.معمولا کف پای کودکان کوچک صاف است.

زمانی که کودکان بزرگتر می‌شوند قوس پای آنها هنگام ایستادن معلوم می‌شود عوامل مختلفی باعث ایجاد صافی کف پای اکتسابی (AAFD) در افراد بالغ می‌شود؛ این وضعیت علاوه بر از بین بردن قوس کف پا، باعث می‌شود که پنجه پا هم رو به بیرون بچرخد.

لازم به ذکر است که صافی کف پا به التهاب فاشیای کف پا، خار پاشنه، متاتارسالژیا (درد جلو پا)، درد جلوی ساق پا و دیگر صدمه های ناشی از پیچ خوردن پا می‌شود که در نهایت باعث درد وحشتناکی در پا و حتی ستون فقرات می‌شود

در مجموع این مشکل با توجه به شدت آن می تواند سطوح مختلفی از علائم و ناتوانی‌ها را برای فرد به همراه داشته باشد اما صافی کف پا در همه این شرایط قابل درمان است.

کف پای صاف

انواع صافی کف پا

صافی کف پای منعطف

صافی کف پای منعطف شایع ترین نوع این بد شکلی است.

در این حالت قوس کف پا فقط زمانی مشخص می‌شود که بیمار پا را از روی زمین بلند کند و هنگامی که کف پا روی زمین قرار می‌گیرد، در تماس کامل با زمین است.

این نوع صافی کف پا در دوران کودکی شروع می‌شود و معمولاً دردناک نیست.

کوتاه بودن تاندون آشیل

تاندون آشیل استخوان پاشنه را به عضله ساق پا متصل می‌کند.

اگر تاندون آشیل بیش از حد کوتاه باشد، بیمار هنگام راه رفتن و دویدن دچار درد می‌شود.

کوتاهی تاندون آشیل باعث می‌شود که پاشنه پا در زمان راه رفتن یا دویدن زودتر از موعد از زمین بلند شود.

اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی

این نوع صافی کف پا در دوران بزرگسالی و زمانی بروز می‌یابد که تاندون متصل کننده‌ی عضله ساق پا به داخل مچ پا آسیب ببیند، متورم یا پاره شود.

اگر قوس کف پا حمایت لازم را دریافت نکند، داخل کف پا و مچ پا و همچنین مچ پای خارجی دردناک می‌شود.

بسته به دلیل بروز عارضه ممکن است که کف یک یا هر دو پا صاف شود.

علل ایجاد عارضه صافی کف پا

  • تاندون‌های آسیب دیده، ملتهب یا پاره (به ویژه تاندون خلفی تبیال).
  • کشش تدریجی تاندون خلفی تیبال (به ویژه در خانم‌های بالای 40 ساله رایج است. ممکن است پوشیدن کفش پاشنه بلند برای مدت طولانی در به وجود آمدن کف پای صاف نقش داشته باشد).
  • آسیب به استخوان پا یا مچ پا.
  • شرایطی که مفاصل و بافت نرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از جمله آرتروز.

برخی شرایط مانند فلج مغزی، بیماری پارکینسون و دیستروفی عضلانی که بر روی اعصاب تاثیر می‌گذارند باعث می‌شوند عضلات سفت‌تر و ضعیف‌تر شوند.

چه عواملی فرد را مستعد پای صاف میکند؟

  • چاقی: وزن اضافی موجب افزایش فشار روی تاندون‌هایی می‌شود که از قوس پا حمایت می‌کنند و احتمال افتادگی قوس پا بیشتر می‌شود.
  • آرتریت روماتوئید:این عارضه تاندون‌ها را ضعیف می‌کند یا مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • فشار خون بالا: این مسئله بر روی خونرسانی تاندون پا تاثیر می‌گذارد.
  • دیابت: دیابت بر روی اعصاب پا تاثیر می‌گذارد و موجب ضعیف شدن تاندون‌ها می‌شود.
  • بارداری: اضافه وزن و ترشح هورمون‌های بارداری موجب صاف شدن رباطهای حمایتی می‌شود.
  • سابقه دویدن طولانی مدت منجر به کشش تاندون نیبال خلفی میشود.
  • سن بالا: با افزایش سن تاندون‌ها فرسوده شده و کش پیدا می‌کنند.
  • پاهای بزرگتر: کسانی که پاهای بزرگتری دارند بیشتر در معرض ابتلا به صافی کف پا هستند.

تشخیص کف پای صاف

  • پزشک با معاینه در حالت ایستاده یا راه رفتن صافی کف پا را تشخیص می‌دهد.
  • یکی از روش های ساده و دقیق و در عین حال پیشرفته اسکن کف پا هست که با تجزیه و تحلیل بیومکانیکی اسکن کف پا میتوان صافی و انحرافات کف پا را تشخیص داد.

عکس اسکن کف پا

  • با تجزیه و تحلیل جای پا افراد (پدوگراف).
  • اگر این تغییرات اخیرا برای شما پیش آمده باشد، ممکن است پزشک به دنبال دلیل اصلی باشد.
    او تاندونها را بررسی می‌کند و راه رفتن شما را نگاه می‌کند؛ با استفاده از رادیولوژی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI) قسمتی از پا یا تمام پا را اسکن می‌کند.
  • اگر شست پا را تا آنجا که می‌توانید به عقب بکشید اما قوس پای شما ظاهر نشود، هنگام راه رفتن و یا دویدن، احتمالا پای شما بیش از حد صاف هست.

علائم کف پای صاف

بسیاری افراد در تمام طول عمر خود کف پای صاف دارند،اما معمولا هیچ گونه علائمی ندارند.

پاهای آنها احتمالا برخلاف پاهای معمولی, انعطاف پذیرند و هیچگونه تاندون  یا مشکلات مفصلی ندارند و طرز راه رفتن و دویدن آنها این مشکل را جبران می‌کند.

هر یک نفر از چهار تا پنج فرد بزرگسال، دارای درجات مختلفی از کف پای صاف هستند.

برخی از علایم کف پای صاف:

برخی بیماران، به ویژه افرادی که کف پایشان به سمت داخل چرخیده است و به اصطلاح اور پرونیشن دارند، متوجه توزیع غیریکنواخت وزن می‌شوند.
علامت اور پرونیشن ساییدگی سریع و غیریکنواخت پاشنه کفش است.

اور پرونیشن به مفصل مچ پا و تاندون آشیل، تاندون پشت مچ پا، آسیب می‌زند.

صافی کف پا گاهی با سفتی کف پا و درد قسمت‌های زیر همراه است:

  • بخش داخلی مچ پا
  • گودی کف پا
  • ساق پا
  • زانو
  • مفصل ران
  • کمر و پشت بدن

درد پا: این درد ممکن است در هر نقطه‌ای از پا باشد، با توجه به اینکه کدام قسمت قوس پا افتادگی دارد و تاندون‌ها کشیده شده‌اند یا آسیب دیده‌اند متفاوت است:

  • درد ممکن است تمام پا ,مچ پا، یا فقط بخشی از آن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • معمولا داخل مچ پا، لبه بیرونی پا و یا در داخل قوس پا درد دارد.
  • عوض کردن وضعیت پا روی زمین باعث بروز درد در ساق پا، زانو، ران، باسن و یا ستون فقرات می‌شود.
  • پروناسیون بیش از حد (چرخش پا به طرف پائین) اغلب منجر به درد مچ پا و تاندونوپاتی آشیل(استفاده بیش از حد از تاندون آشیل) می‌شود.
  • سفتی پا
  • ناهماهنگی در پوشیدن کفش
  • احساس صافی کف پا یا عدم تعادل (به ویژه اگر فقط یک پا تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته باشد.

عوارض کف پای صاف

  • یکی از عوارض اصلی صافی کف پا که با پیشرفت این بیماری بدتر می‌شود تغییر در نحوه راه رفتن افراد است و البته همراه با آن توانایی پاها برای برقراری تعادل و پریدن نیز کاهش پیدا می‌کند و درد هم به تدریج به سمت پاها و کمر کشیده می‌شود.
    این درد شامل درد عضلانی، درد مفصلی و التهاب تاندونها (مثلا تاندونوپاتی آشیل و فاسئیت پلانتار) می‌شود.
  • تغییر در راه رفتن و نحوه قرار گرفتن پاها روی زمین ممکن است منجر به اختلالات بیشتر پا مانند پینه پا، میخچه، خمیدگی شست پا و تاول شود.
  • قوس کف پا, حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری به پا می‌دهد و کمک می‌کند وسط پا باز و بسته شود.
    قوس کف پا به جذب شوک و حرکات ناگهانی کمک می‌کند و قدرت و تعادل بدن را حفظ می‌کند.
    همچنین این قوس‌ها وزن بدن را به طور یکنواخت روی پا پخش می‌کنند.
    هنگامیکه کف پا صاف باشد، بقیه بدن باید بدون هیچ قوسی این بار را تحمل کند در این صورت بار اضافی روی پاها قرار می‌گیرد و موجب درد و التهاب در زانوها و کمر می‌شود.
  • جذب نشدن ضربه توسط پاها در ورزشکاران باعث می‌شود فشار بیشتری به پاها منتقل شود.
    در نتیجه ممکن است، آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد مثل درد و ورم ساق پا(سندرم تنش استخوان تیبال) را به همراه داشته باشد:

درمان صافی کف پا

نحستین درمان اصلی و قطعی کف پای صاف استفاده همزمان کفش و کفی طبی همزمان با انجام حرکات اصلاحی مربوطه با توجه به علت ایجاد عارضه میباشد.

یک درمانگر برای درک بهتر مشکل مسائل شخصی زندگی شما را بررسی می‌کند.

آنها برای شما توضیح می‌دهند که پاها پایه و اساس کل بدن هستند و قوی نگه داشتن آنها به کاهش درد در سرتاسر بدن از جمله مچ پا، زانو و کمر و حتی گردن کمک می‌کند.

چیزهایی که پزشکان به طور معمول پیشنهاد می‌کنند:

استراحت و کم کردن وزن

استراحت کردن میتواند به بهبود صافی کف پا خیلی کمک می‌کند اگر به دلیل استفاده بیش از حد وضعیت پا بدتر شده باشد،برای مثال، دویدن روی سطوح سفت یا ناهموار به کف پا آسیب وارد می‌کند پس بهتر است گهگاهی برای دویدن از تردمیل استفاده کنید.

  • استفاده از یخ پس از ورزش نیز خیلی مفید است.
  • از ورزش‌هایی که شامل پریدن و فرود آمدن است- برای مثال، باله و بسکتبال- اجتناب کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن به تسکین درد کمک می‌کند.

کفش و کفی طبی

کف پای صاف

  • عکس کفش طبی
  • درد پا با کفش و کفی طبی مناسب که با توجه به تجزیه و تحلیل بیومکانیکی بدن طراحی و ساخته شده یاشد  کاهش پیدا می‌کند.
  • کفی مناسب از قوس کف پا محافظت می‌کند و از فشار وارد شده روی قوس پا می‌کاهد. این کفی‌ها از چرخش پاها به داخل یا خارج جلوگیری می‌کند، زیرا این حرکات باعث افزایش درد در پایین تنه و کمر می‌شوند.
  • کفش با پاشنه کوتاه و سر پنجه پهن بپوشید.

بریس مخصوص

اگر رباط تبیال خلفی تورم داشته باشد ارتوز یا بریس‌های مچ پا نیز مفید هستند.

همچنین اگر علت صافی کف پا مربوط به مشکلات سیستم عصبی یا ضعف عضلانی شدید باشد این بریسها خیلی موثر هستند.

کف پای صاف

ماساژ

کف پای صاف

گاهی اوقات کف پا قوس کمی دارد و این به علت کشیدگی قوس است چون تقریبا صاف به نظر می‌رسد.

در چنین مواردی همراه با درمان پزشکی ماساژ انجام می‌شود.

پس از ماساژ پا احساس بهتری پیدا می‌کند و سریعتر بهبود می‌یابد.

کف پای صاف
ناهنجاری های استخوان پا به ندرت با جراحی درمان می‌شوند.

این درمان شامل درآوردن استخوان، حذف زائده استخوانی (اسپور)، جراحی افزایش طول تاندون و پیوند استخوان می‌شود.

جراحی در مواردی که درد و یا آسیب پا خیلی شدید است انجام می‌شود و همانطور که مشخص است جراحی می‌تواند مشکل اصلی را برطرف کند.

ورزش

برای درمان مشکل صافی کف پا ورزش خیلی موثر است.

این ورزشها شامل جمع کردن انگشتان پا و بالا بردن پاشنه پا و ورزشهای برونگرا می‌شود.

ورزش برونگرا ورزشی است که در آن طول عضله برخلاف اینکه کوتاه یا منقبض شود, زیاد می‌شود.

تمرینهای زیر به شما کمک می‌کنند سفتی عضلات را که به دلیل کف پای صاف ایجاد شده است، برطرف کنید و قوس کف پا را تقویت کنید.

این تمرینات را 3 بار در هفته انجام دهید و هر حرکت را به مدت 1 دقیقه نگه دارید.

برای تمرینات قدرتی، 2 ست 10 تایی تکرار کنید.

نباید هنگام تمرین یا بعد از تمرین هیچ گونه دردی داشته باشید. اگر درد داشتید، بلافاصله تمرین را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین تقویت عضله قوس کف پا

کف پای صاف

  • روی صندلی بنشینید و پای آسیب دیده را روی ران پای دیگر قرار دهید.
  • بندی دور پا بیاندازید و سر آنرا زیر پای دیگر بگذارید.
  • با کمک دست، پای خود را بالا ببرید.
  • به آرامی پا را به موقعیت شروع بازگردانید و در برابر کشش بند مقاومت کنید.

 جمع کردن حوله با انگشتان پا

کف پای صاف

  • روی یک صندلی بنشینید و تکیه بدهید یک حوله زیر پای خود قرار دهید.
  • با انگشتان پا حوله را به طرف خودتان بکشید و رها کنید.
  • پاشنه پای خود را روی زمین نگه دارید.
  • با قرار دادن وزنه در انتهای حوله می‌توانید میزان مقاومت این تمرین را افزایش دهید.

بلند کردن پاشنه پا

کف پای صاف

  • پنجه پای آسیب دیده را روی حوله‌ای که روی سکو است, قرار دهید.
  • حوله را با انگشتان پا محکم جمع کنید و پا را پایین‌تر از سطح سکو بیاورید.
  • برای بالا بردن، فقط از پای مخالف استفاده کنید سپس مجددا وزن خود را به پای آسیب دیده انتقال دهید و آنرا پایین بیاورید.

کشش ساق پا

کف پای صاف

  • روی پنجه پا بایستید.
  • پاشنه خود را به آرامی پایین بیاورید تا در ساق پای خود احساس کشش کنید.
  • این حرکت را یک دقیقه نگه دارید و سپس رها کنید.
  • توجه: شما می‌توانید این ورزش را فقط با یک پا انجام دهید.

کشش پلانتار فاسیا

کف پای صاف

  • در مقابل دیوار بایستید.
  • انگشتان پا را در مقابل دیوار بکشید و سعی کنید زانوی خود را به طرف دیوار ببرید تا احساس کشش ملایمی زیر پای خود بکنید.
  • این حرکت را نگه دارید و سپس رها کنید.

شل کردن عضله پالانتار فاسیا

کف پای صاف

  • روی یک صندلی تکیه بدهید یک پا را روی زمین و پای دیگر را روی یک توپ تنیس بگذارید کمر را در حالت عادی (کمی خمیده) قرار دهید.
    توپ را زیر قوس پا قرار دهید.
تماس و مشاوره