کایروپراکتیک یک درمان پزشکی است که مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند. تمرکز اصلی آن مراقبت از ستون فقرات است. سیستم اسکلتی-عضلانی از عضلات، استخوان‌ها، مفاصل، غضروف‌ها و تاندون‌های فرد تشکیل شده است. سیستم اسکلتی-عضلانی از بدن و اندام های فرد محافظت می‌کند و به او امکان حرکت می‌دهد.

در گذشته، کایروپراکتیک بر این باور بود که مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی باعث ایجاد بیماری از طریق سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این باور دیگر به طور رسمی بخشی از کایروپراکتیک نیست. این مقاله به بررسی روش کایروپراکتیک، ایمنی آن و آنچه در جلسه‌ی درمانی کایروپراکتیک انتظار می‌رود، می‌پردازد.

کایروپراکتیک چیست؟

کوتیشن کلمه کایروپراکتیک از کلمات یونانی به معنی cheir (دست) و praxis (تمرین) گرفته شده است. همانطور که از نامش پیداست، این روش یک درمان دستی است. کایروپراکتیک شامل اعمال فشار به ستون فقرات یا سایر قسمت‌های بدن فرد، توسط پزشک متخصص کایروپراکتیک است. این فشار به متخصص کایروپراکتیک اجازه می‌دهد تا مشکلات ستون فقرات و مفاصل را تنظیم و اصلاح کند. هدف از کایروپراکتیک کاهش درد و بهبود عملکرد مکانیکی یا نحوه حرکت فرد است.کوتیشن

اساس کایروپراکتیک

روش کایروپراکتیک مدرن بر اساس یک مدل مراقبت از ستون فقرات ساخته شده است. اما کایروپراکتیک، ریشه در نظریه‌های علمی کمتری دارد. از نظر تاریخی، متخصصان کایروپراکتیک معتقد بودند که اختلالات ستون فقرات می‌تواند باعث بیماری شود. تصور می‌شد این اتفاق از طریق سیستم عصبی-مرکزی رخ می‌دهد. این نظریه “روی هم سر خوردن مهره ها” نامیده شد.

پزشکان معتقد بودند ۹۵ درصد بیماری‌ها از این طریق ایجاد می‌شوند. آن‌ها معتقد بودند كه كايروپراكتيك مشكلات موجود در دستگاه اسكلتی-عضلانی را اصلاح كرده و به نوبه خود بيماری را درمان می‌كند.

افراد بدبین و دانشمندان این باور را فاقد مبانی علمی می‌دانند. متخصصان كايروپراكتيك نیز نظریه میكروبی بیماری‌ها و ایمن سازی را رد كردند. در نتیجه، کایروپراکتیک از نظر جامعه علمی فاقد مشروعیت بود. تئوری کایروپراکتیک از آن زمان تکامل یافته است. به عنوان درمانی برای دردهای عضلانی-اسکلتی بیشتر مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

آیا کایروپراکتیک موثر است؟

درمان دستی كايروپراكتيك کاملا موثر شناخته شده است. کایروپراکتیک یک رویکرد بدون دارو و غیرتهاجمی رایج برای درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی است و عوارض ناشی از درمان نادر است. شواهد علمی، اثبات کننده اثربخشی کایروپراکتیک برای انواع شرایط بسیار طاقت فرسا است.

طی ۲۰ سال گذشته، بسیاری از تحقیقات کنترل شده و مستقل بارها نشان داده اند که کایروپراکتیک برای درمان کمردرد، گردن درد، سردرد و سایر شرایط مربوط به سیستم اسکلتی-عضلانی ایمن و موثر است.

جلسات کایروپراکتیک

قبل از شروع درمان

قبل از شروع کایروپراکتیک، هیچ آماده سازی خاصی لازم نیست.

آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید :

هنگامی که شخصی برای اولین بار به یک متخصص کایروپراکتیک مراجعه می‌کند، ممکن است در مورد درد اسکلتی-عضلانی سوال کند. سپس متخصص کایروپراکتیک با تمرکز بر ستون فقرات، فرد را از نظر جسمی معاینه می‌کند. متخصص كایروپراكتور ممكن است آزمایش‌های دیگری مانند عکسبرداری را نیز برای تعیین درمان لازم انجام دهد.

در صورت نیاز به درمان، متخصص کایروپراکتیک طرح درمانی را تدوین می‌کند. درمان به طور معمول شامل استفاده از دست یا وسیله ای برای اعمال سریع نیروی کنترل شده به مفصل است. هدف از این کار بهبود کیفیت و دامنه حرکات بدنی است.

سایر درمانهایی که متخصص کایروپراکتیک پزشکی ممکن است ارائه دهد عبارتند از:

• گرما و یخ
  • تحریک الکتریکی
  • تکنیک‌های آرام سازی
  • تمرینات
  • مشاوره در مورد نحوه‌ی سبک زندگی که بر سلامت اسکلت عضلانی تأثیر می‌گذارند.

بعد از انجام کایروپرکتیک

برخی از افراد عوارض جانبی جزئی را برای چند روز پس از کایروپراکتیک تجربه می‌کنند. این‌ها ممکن است شامل سردرد، يا خستگی یا درد در قسمت‌هایی از بدن باشد که تحت درمان قرار گرفته ‌است.

نتایج

کایروپراکتیک می‌تواند در درمان کمردرد موثر باشد، اگرچه بسیاری از تحقیقات انجام شده نتایج مشابه با درمان‌های معمول‌تر را نشان می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که درمان دستی ستون فقرات ممکن است برای سردرد و سایر بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات، مانند گردن درد نیز موثر باشد.

همه افراد به درمان با کایروپراکتیک پاسخ نمی‌دهند. خیلی چیزها به شرایط خاص شما بستگی دارد. اگر علائم شما پس از چندین هفته درمان شروع به بهبودی نکردند، درمان کایروپراکتیک بهترین گزینه برای شما نیست

ایمنی کایروپراکتیک

کایروپراکتیک شامل درمان دستی ستون فقرات است. این ممکن است باعث عوارض جانبی خفیف مانند موارد زیر شود:

• افزایش درد
  • درد و ناراحتی
  • سفتی عضله

سوالات متداول کایروپراکتیک

علت اختلالات و محدودیت‌های حرکتی در عضلات چیست؟

گاهی اوقات علت آن جسمی است. دلایل جسمی شامل تصادفات، حرکات تکراری، بلند کردن نامناسب، لغزش و زمین خوردن است. از دیگر دلایل این محدودیت‌ها می‌توان به استرس، تنش یا فشارهای وضعیتی که هر روز بر روی بدن خود قرار می‌دهیم، اشاره کرد. ممکن است شما دچار انقباض و محدودیت‌هایی شوید و تا زمانی که ناگهان دچار درد زیادی نشده‌اید، متوجه آن نشوید.

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک معمولاً شامل یک رانش سریع است که به افزودن حرکت به مفاصل ستون فقرات که به درستی حرکت نمی‌کنند کمک می‌کند. برخی از متخصصان کایروپراکتیک از روش‌های دستی، برخی دیگر ممکن است از ابزارها، میز مخصوص یا نیروی جاذبه استفاده کنند. روش‌های زیادی برای کایروپراکتیک ستون فقرات وجود دارد.

آیا همه بیماران به یک شکل درمان می‌شوند؟

خیر. ستون فقرات و برنامه مدیریت هر بیمار منحصر به فرد است. مراقبت از هر بیمار متناسب با سن، شرایط و سلامتی او انجام می‌شود. تعداد جلسات کایروپراکتیک با توجه به هر بیمار و اهداف درمانی وی متفاوت است. بسیاری از بیماران پیشرفت را طی دو هفته اول ویزیت‌های مکرر احساس می‌کنند. با ثبات ستون فقرات، ویزیت‌ها مکرر می‌شوند.

در موارد مزمن، بهبودی کامل می‌تواند ماه ها یا حتی سالها طول بکشد. بسیاری از عوامل می‌توانند روند بهبودی را تحت تأثیر قرار دهند، چه مدت شما با این مشکل روبرو شده اید؟ آیا برنامه درمانی خود را دنبال می‌کنید؟ آیا شما در حال استراحت، ورزش و تغذیه مناسب هستید؟ آیا سیگار می‌کشید؟

آیا خودم نمی‌توانم درمان دستی را انجام دهم؟

خیر. بعضی از افراد با حرکت دادن عضلات، صدا دادن و یا تق تق مفاصل را می‌شنوند. انجام دادن این کار بطور مکرر، با ضعیف شدن عضلات و رباط‌ها همراه است. کایروپراکتیک، حرکات خاصی هستند که تسلط بر آن‌ها سالها به طول می‌انجامد.

آیا کایروپراکتیک باعث می‌شود که ستون فقرات بیش از حد انعطاف پذیر یا شل شود؟

خیر. فقط مفاصل ستون فقراتی که قفل شده یا محدود شده‌اند، کایروپراکتیک را دریافت می‌کنند. این امر همچنین به آرامش و التیام عضلات و رباط‌های مرتبط کمک می‌کند.

آیا استخوان‌ها بیش از حد حرکت خواهند کرد؟

این احتمال بسیار کم است. کایروپراکتیک با مقدار مناسب انرژی به محل دقیق درد، در زاویه و در زمان مناسب و با هدف بازیابی حرکت به یک مفصل “آسیب دیده” انجام می‌شود. سالها آموزش، تمرین و تجربه، کایروپراکتیک را خاص و ایمن می‌کند.

چه چیزی باعث ایجاد صدادادن یا تق تق در هنگام کایروپراکتیک می شود؟

مایع روان کننده، استخوان‌های هر مفصل نخاعی را احاطه کرده است. برخی از روش‌های کایروپراکتیک می‌توانند هنگام تغییر گاز و مایع در مفصل، صدا تولید کنند. مثل این است که یک بطری گازدار را باز کنید یا یک فنجان مکش را بیرون بیاورید. صدا جالب است، اما برای مزیت درمانی این روش لازم نیست.

چه مدت به مراقبت‌های کایروپراکتیک نیاز دارم؟

بعد از اینکه بیماران به راحتی مورد نظرشان رسیدند، بسیاری تصمیم می گیرند که با نوعی مراقبت دوره‌ای ادامه دهند. این بیماران علی رغم نداشتن درد، برای ویزیت‌های منظم حاضر می‌شوند. این ویزیت ها می‌توانند به پشتیبانی از آخرین مراحل بهبودی و به شناسایی و حل مشکلات جدید قبل از جدی شدن آن‌ها کمک کنند.

آیا دیسک سرخورده دارم؟

بین هر جفت مهره نخاعی یک دیسک قرار دارد. حلقه بیرونی الیافی ماده ای ژله مانند را در خود نگه می‌دارد. این مرکز نرم به حرکت مفاصل کمک می‌کند. به دلیل اتصال دیسک به استخوان بالا و پایین آن، دیسک در واقع نمی‌تواند “بلغزد”. با این وجود دیسک می‌تواند برآمده شود. همچنین می‌تواند پاره، فتق، نازک و خشک شود اما نمی‌لغزد.

آیا من دچار فشردگی عصب شده‌‌ام؟

عصب نیشگون گرفته یا فشرده شده نادر است. به احتمال زیاد استخوان مجاور ستون فقرات عصبی را کشیده، ساییده یا تحریک می‌کند. این می‌تواند منجر به بروز علائمی در نواحی شود که توسط عصب فشرده می‌شوند، مانند زمانی که تحریک عصب در گردن باعث درد یا گزگز شدن بازو می‌شود.

چگونه می توانم تشخیص دهم که در معرض کمردرد هستم؟

لیست مشخصی از خطراتی که شما را در معرض کمردرد قرار می‌دهد وجود ندارد. اما، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن استرس و فشار در کمر خود انجام دهید.